(PressFire.no): Årets strategi- og skytespill kunne begge fått prisen «årets tidssluk» også. De har begge vært blant de spillene vi i PressFire-redaksjonen ikke har klart å legge fra oss.
Boblerne har både engasjert og overrasket, hvor «Call of Duty: Advanced Warfare» nærmest kan kalles et lite comeback, «Titanfall» viste at Infinity Ward-veteranene fortsatt vet hva de driver med og «Wolfenstein: The New Order» hadde noe ekstra på lur.
Det ble også året hvor «Civilization» tok historien bort fra jordkloden og til en utenomjordisk opplevelse, noe som vi mente kledde den gamle traveren.
NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favorittspill.
Vinner:
«Hearthstone: Heroes of Warcraft»
Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«Civilization: Beyond Earth»
«Defense Grid 2»
«Planetary Annihilation»
«Space Run»
«Elite Dangerous»
«Age of Wonders 3»
Her er i PressFire kosekrangler vi stort sett alltid om spill – og ofte er vi varierende grad uenige. Men noen ganger samles vi i kor for å synge om de gode kvalitetene i ett og samme spill. Det digitale kortspillet «Hearthstone» har vært en av våre sanger, hvor de fleste er enige om hvordan refrenget skal gå.
Blizzard Entertainment traff i grunn planken allerede fra lansering for hvordan man skal engasjere alle – det er enkelt å lære, men vanskelig å mestre. Det er ikke rart at dette spillet allerede har etablert seg som en ny eSport-gren. Det har en dybde med så mange variabler at situasjonene i spillet er så å si uendelige.
I tillegg er utviklerne hos Blizzard Entertainment mestere i å ha de rette animasjonene og lydeffektene som gjør at noe så «flatt» som et kortspill aldri blir kjedelig å se på. Smellet fra å påføre motspilleren ti poeng i skade kryper oppover ryggraden og treffer lystsenteret som smell fra 900 bobleplast.
Vi kjenner det på gikta at dette spillet kommer til å bli spilt i lang tid framover.
Vinner:
Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«Far Cry 4»
«Titanfall»
«Call of Duty: Advanced Warfare»
«Wolfenstein: The New Order»
Vi kan nok alle være enige om at «Destiny» langt fra er det store innovative og ambisiøse konseptet som de solgte oss før spillet var i hyllene.
Ferske fiktive meningsmålinger avslører at under fem prosent av spillerne i det hele tatt forstår hva historien i spillet faktisk prøver å fortelle. Bungie kommer ikke til å vinne en pris for engasjerende fortellerteknikk – det er sikkert.
Og bare at spillutviklerne brukte ordet «sømløs» i promosammenheng, i et spill hvor du tilbringer 40 prosent av tiden med lasteskjermer eller trasker rundt det som i praksis er en jålete meny, er intet mindre en fornærmelse.
Men hvis man ser bort fra alt dette, som vanligvis ville felt de fleste andre spill, så ligger det et fantastisk skytespill under.
For når du står overfor en gigantisk skapning og én av kompisene din avleder fienden mens den andre er i ferd med å gjenopplive deg, blir det en slags vakker nesten-synkroniskert-actiondans for å nå en gryte med gull i enden av regnbuen.
Da er det lett å glemme alle manglene og alt som kunne vært så mye bedre.
Det er flere skytespill i år som gjør enkeltkomponenter bedre enn «Destiny», men det er ingen av dem som drar deg tilbake til skjermen på samme måte som «Destiny».
Følelsen av å jakte på det lilla eller gule utstyret, eller bygge videre på det du har, er rett og slett et lite stykke spillmagi. Og at du faktisk kan gjøre det mens du også spiller den svært kompetente flerspillerdelen, er en genistrek.
«Destiny» er på ingen måte en revolusjon og man kan anklage det for å være «Borderlands» in space, men det er også blitt kjent som «spillet som underleverte, men som vi ikke klarer å slutte å spille».
Hvordan har vi kåret de beste spillene fra 2014?
- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire fra 2014-rekka, cirka 20, til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.
- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen få kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en ekstra debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.
- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2014. Akkurat den kåringen runder vi av med, på nyttårsaften.
- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått. Du finner alle spillkåringene våre samlet her.