(PressFire.no): Vi i PressFire-redaksjonen har ikke bare smulet til finstasen med goro og sølt ribbefett på skinnskoene til bestefar.
Romjula har også blitt brukt til å kåre det vi i redaksjonen synes er de beste bidragene til en rekke populære sjangere i året som var.
Første juledag så vi på de sprekeste sports- og kjørespillene. I går ble det en gjennomgang av actioneventyr, mest imponerende nedlastbare og årets beste håndholdtutgivelser.
Denne gangen er det en av de aller største båsene av dem alle som skal ut i ilden: de populære skytespillene. Samtidig skal vi se på en sjanger som var mye større før, men fortsatt leverer krutt, med vår kåring av årets beste strategispill.
Strategisjangeren har hatt et relativt tungt år uten de aller største tradisjonelle utgivelsene. Til gjengjeld har den gjort flere gode krysninger med actionsjangeren.
Her finner du alle 2012-spillkåringene våre.
NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favorittspill.
Vinner:
«Dishonored» (se trailer her)
Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«Borderlands 2» (se trailer her)
«Max Payne 3» (se trailer her)
«Far Cry 3» (se trailer her)
«Call of Duty: Black Ops II» (se trailer her)
«ZombiU» (se trailer her)
«Planetside 2» (se trailer her)
«Halo 4» (se trailer her)
Noen stusser nok over at «Dishonored», et spill hvor man både kan hakke og snike sin vei gjennom urolighetene, trekkes frem som årets skytespill. Vi mener det er et bevis på akkurat hvor fleksibel du kan være i rollen som Corvo – og hvor fantastisk det stemningsrike førstepersonsspillet er.
Om du gir blaffen i at byen faller sammen, eller rett og slett bare har ti stortær og følgelig sliter med å luske lydløst, er det fullt mulig å møte Dunwall og de fascistiske styresmaktene med en sabel og kruttlåspistol.
Ved hjelp av høy bevegelighet og magiske tjuvtriks som blant annet lar deg fryse tida, plassere granater foran ansiktet på fiender, legge feller ved føttene deres og blåse dem til himmels, kan du fint frese gjennom spillet i «gung ho»-stil. Men det krever sin mann. Eller dame, da.
«Dishonored» har effektive, vellagde våpen, men man må være kjapp og presis om man skal overleve særlig lenge mot de hissige hordene.
Nytenkende «ZombiU», gigantiske «Planetside 2» og kreative «Borderlands 2» var kandidater noen i redaksjonen holdt svært tett til hjertet. Velfortalte «Max Payne 3» og flerspillerdelen i «Black Ops II» var andre luringer som ble diskutert.
Vinner:
«XCOM: Enemy Unknown» (se trailer her)
Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai» (se trailer her)
«Wargame European Escalation» (se trailer her)
«Jagged Alliance: Back in Action» (se trailer her)
«Anno 2070» (se trailer her)
«Crusader Kings II» (se trailer her)
Å overhale «UFO: Enemy Unknown» – et av tidenes mest hyllede og innflytelsesrike taktikkspill – til noe som ga mening for både gamle og helt nye spillere, virket som en umulig oppgave. «Civilization»-studioet så heller på det som en mulighet til å rive seg ut av historiemyra, hvor de nærmest er eneherskere, og utvide horisonten litt.
Dette er ikke blant de aller mest hardbarka strategispillene. «Total War: Shogun 2: Fall of the Samurai» er rammere på den fronten, og hadde nok stilt enda sterkere om det ikke bare var en selvstendig utvidelse.
Til gjengjeld har «Enemy Unkown» en presentasjon, nerve og umiddelbar glede man må svømme langt ut i strategisjangeren for å finne. Man blir småpatriotisk av å frese rundt i jakt på invaderende romvesener. Brettenes utforming er et godt kompromiss mellom obligatoriske sjangergrep og et friskt pust fra moderne tider.
Da vi snakket med produsent Jake Solomon litt tidligere i år, sa han at de ønsker å gjøre dagens «XCOM» om til en plattform for en rekke spill. Det er en tanke flere i redaksjonen får vann i munnen av å tenke på. Andre greier å styre sin begeistring, og tvilholder på nittitallsversjonen når de føler for å punktere noen romturister.
Svenskutviklede «Crusader Kings II», en ramsalt kongesimulator med ekstrem dybde, var et av spillene som ikke helt greide å måle seg med de sterkeste. Fremtidsrettede «Anno 2070» fra den populære bybyggerserien med samme navn var også en god konkurrent.
Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2012?
- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.
- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.
- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2012. Akkurat den kåringen runder vi av med, den 30. desember.
- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått.