I årets nedlasbare spill er det tilfeldig om du møter noen online

Vi kårer årets actioneventyr, håndholdt og nedlastbare spill.

26. desember 2012 12:08

(PressFire.no): Vi har kommet fram til spillkåringene over årets actioneventyr, håndholdte og nedlastbare.

Sistnevnte kategori utmerker seg spesielt med en imponerende liste godbiter i år. 2012 var virkelig året som viser muskler for indiespill og den digitale distribusjonsmodellen. Flere av spillene fikk terningkast seks av våre anmeldere.

Her finner du alle 2012-spillkåringene våre.

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favorittspill.

ÅRETS ACTIONEVENTYR:

Vinner:


«Dishonored» (se trailer her)

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:


«Assassin’s Creed III» (se trailer her)
«Hitman Absolution » (se trailer her)
«Darksiders II » (se trailer her)
«Sleeping Dogs » (se trailer her)

Det er ikke ofte at PressFire-redaksjonen er så samkjørte i entusiasmen for ett spill – de fleste elsket den maskerte frihetskjemperen.

«Dishonored» sin frihet åpner for at et tankesett og en tilnærming som kan skille din opplevelse ganske vesentlig fra andres. Er du den som lusker i skyggene og forsvinner usett? Gjedda i sivet, som Lasse ville sagt. Eller er du av typen som liker å lage litt leven og leker litt med fiendene, som en katt med mus?

Utviklerne briljerer med den spillmekaniske verktøykassen og løse rammer, og klarer i tillegg å male et ekstraordinært og oppslukende univers med et velutviklet rollegalleri.

«Dishonored» kan anses som et moderne «Thief», men vi spår at det vil inspirere enda flere fremtidige spill.

Riktignok krever spillet mer av deg enn mange andre spill, men belønningen er også mye større. Utvikleren viser virilitet og selvtillit. «Dishonored» føles som defibrillator i spillbransje som for ofte er opptatt med å stryke all med hårene. Sånt blir det Årets-priser av.

«Assassin’s Creed III» er et godt spill, men flere i redaksjonen føler det ikke leverte i henhold til forventningene. Spesielt den lange introduksjonen ble kritisert i vårt oppsummerende panel.

Når det kommer til «Hitman Absolution» er meningene delte, noen mener spillet tok en vågal og etterlengtet, ny retning. Puristene er naturligvis misfornøyd med retningen. «Darksiders II», eller «Zelda»-som-ikke-er-«Zelda», ble en positiv overraskelse. Spesielt etter det pregløse førstespillet som stjal elementer fra en rekke andre kvalitetsspill uten å kunne forvalte dem på en god nok måte.

ÅRETS HÅNDHOLDTE/MOBIL:

Vinner:


«Little Big Planet Vita» (se trailer her)

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«Rayman: Jungle Run» (se trailer her)
«Resident Evil: Revelations» (se trailer her)
«The Room»
«Sound Shapes»
«Gravity Rush»
«Assassin's Creed III: Liberation» (se trailer her)
«Kid Icarus: Uprising» (se trailer her)
«Super Hexagon»
«Waking Mars»
«Polara»

Det var nok mange som var skeptiske da Media Molecule ga bort barnet sitt til svenske Tarsier Studios for et spill til Sonys PlayStation Vita.

Derfor er det ekstra overraskende å spille det som viste seg å være ett av de mest ambisiøse og kreative plattformspillene på lenge. Det reiste seg også ikke bare som et virkelig kvalitetsspill på en nylansert konsoll som sliter i markedet, men viser hvor fantastisk spill kan bli når kreativiteten blomstrer og drar nytte av alle funksjonene på konsollen.

Med utrolig flott grafikk, flerspillermuligheter og muligheten for å skape eget innhold mener flere i PressFire-redaksjonen at dette spillet viser at håndholdtkonsoller fremdeles kan være et hestehode foran mobil- og nettbrett-opplevelsene.

Ikke la deg lure av det vesle formatet – dette er en stor og hypersjarmerende opplevelse.

Den andre tittelen som stakk seg ut som en unison sjarmør i PressFire, var mobilspillet «Rayman: Jungle Run». Fantastisk flott grafikk og et uanstrengt grensesnitt som passer mobile trykkfølsomme skjermen har gjort dette spillet til en no-brainer på mobiltelefoner eller nettbrett.

Årets beste «Resident Evil»-spill kom også på håndholdt, og sammen med «Kid Icarus» bør «Resident Evil: Revelations» virkelig vurderes for eiere av en Nintendo 3DS. Vi vil også trekke frem Metroidvania-aktige «Waking Mars» som en joker for mobiler og nettbrett. Det er i ferd med å få en aldri så liten kultstatus.

ÅRETS NEDLASTBARE:

Vinner:


«Journey» (se trailer her)

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:


«Trials Evolution» (se trailer her)
«Mark of the Ninja» (se trailer her)
«The Walking Dead» (se trailer her)
«Hotline Miami» (se trailer her)
«The Unfinished Swan» (se trailer her)
«Retro City Rampage» (se trailer her)
«Legend of Grimrock» (se trailer her)
«Papo & Yo» (se trailer her)
«Dear Esther» (se trailer her)
«Counter-Strike: Global Offensive» (se trailer her)
«Botanicula» (se trailer her)
«Orcs Must Die! 2» (se trailer her)

Noen ganger kommer det kulturprodukter som er større enn mediet det kommer fra – som «Journey».

Det er ikke ofte de hypermaskuline og barske mennene i PressFire-redaksjonen blottlegger følelsesregisteret fullt ut når det diskuteres spill. «Journey» har klart å treffe noe i de aller fleste som har spilt det. Selv de som anser det som oppskrytt, mener det er et svært viktig spill på grunn av farvannet det beveger seg ut i.

Og selv om «reisen er viktigere enn målet»-allegoriene ikke er subtile nok til å utfordre intellektet, viser det seg at de i effekt er kraftige nok til å fremkalle tankeprosesser og følelser hos spilleren. Er man i det overanalytiske hjørnet kan man spore paralleller til både «Moby Dick» og «Odyssen».  

I det spillmekaniske viser thatgamecompany mesterlig håndverk i sin less-is-more-tilnærming, hvor isolasjonsfølelse brukes for å demonstrere individets behov for interaksjon. 

Dette er et av årets aller viktigste spill, og selv om det kanskje kan høres pretensiøst ut i vår beskrivelse, er det befriende lite svulstig eller elitist. Det er mest av alt bare vakkert.

2012 er også året hvor mange de beste spillene er nedlastbare spill enten via PlayStation Network, Xbox LIVE Arcade eller Steam/pc. «Trials Evolution» er nok det spillet som har slukt mest timer i PressFire-redaksjonen i år, og selv utviklingsavdelingen i Dagbladet har meldt seg på i konkurransen om de beste tidene – eller fire mot fire på pauserommet.

Det er også verd å nevne både «Hotline Miami» og «Mark of Ninja» som svært hyggelig overraskelser, spill vi syns har fått alt for lite oppmerksomhet.

Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2012? 

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.


- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2012. Akkurat den kåringen runder vi av med, den 30. desember.


- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3