- Xbox LIVE Arcade-toppen ble nådd i 2010

Nå er både pc, PS3 og mobiltelefoner mer attraktivt, hevder indieutvikler.

4. oktober 2011 14:07

Det er liten tvil om at Microsoft har vært en stor autoritet i å fremme indiespill til konsoller. Deres Xbox LIVE Arcade-plattform har vært et yndet sted for utviklere å selge sine kreative og originale spill.

Men skal vi tro Ron Carmen, utvikleren av kritikerroste «World of Goo», er ikke Microsofts Xbox 360-plattform lenger like attraktiv hos utviklere. Han har samlet data som underbygger at den nådde sin topp i 2010 og at uviklerne nå helst ser på andre plattformer.

Han skal ha utført en spørreundersøkelse på 200 indie-utviklere, som skal stå bak betydelige spill. Flere skal ha utviklet spill for Xbox LIVE Arcade før, uten at titler blir nevnt.

I undersøkelsen kom det frem at utviklere nå heller vil utvikle spill til Sonys PSN enn XBLA, men at også PSN og XBLA på henholdsvis sjette- og sjuendeplass - bak både Windows (Steam), Mac (Steam), Iphone/Ipad, Linux og Flash/Nettleser.

Ett av hovedargumentene til utviklerne skal være hvor lett det er å jobbe med plattformprodusenten.

Carmen kommer så med fem forslag til hvordan Xbox LIVE Arcade kal overleve, og fem forslag til hvordan de skal vokse. Han forteller blant annet at distribusjonskontrakten til Microsoft er den mest utnyttende og ensidige kontrakten han har sett, noensinne. Han mener også at systemet for å finne spillene er et problematisk.

Videre tar han frem en rekke krav Microsoft stiller til utviklerne som er destruktive for prosessen, også økonomisk.

Microsoft uttalte også nylig at de helst ikke ønsker spill som allerede har vært gitt ut på blant annet PlayStation 3, men nærmest krever eksklusivitet på sin plattform.

Xbox LIVE Arcade har fått mye kredibilitet hos spillere for å ha gitt ut kultklassikere som blant annet «Braid», «'Splosion Man» og «Limbo».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3