- Norsk ungdom har kanskje bedre ting å finne på enn å lære seg programmering.
Det undrer «Battlefield 3»-sjef Karl Magnus Troedsson, når vi spør ham hvilket inntrykk han har av spillbransjen her til lands.
Han vet i alle fall at han ikke ser så mye til norske spill.
- Den norske industrien kjennes mye mindre enn den svenske, sier han.
Les også: - Hvor er egentlig Norge?
Les også: Ravn Studio: - Spillstøtten må dobles.
Les også: Barna har spillmonopol, mener norske spillutviklere.
Troedsson er direktør for Digital Illusions CE (DICE), det svenske selskapet som nå utvikler «Battlefield 3», et av årets mest etterlengtede spill. Spillserien har plassert DICE i verdenseliten.
I kjølvannet av suksessen deres blomstrer flere og flere utviklere i Sverige, med et sentrum i og rundt Stockholm. Troedsson nevner studioer som Avalanche («Just Cause»-serien), Starbreeze («The Chronicles of Riddick») og Mojang («Minecraft»).
- Vi liker å tenke at vi har bidratt til det, sier DICE-sjefen til oss.
I Norge har vi ikke hatt de helt store selskapene til å gi industrien godt fotfeste. Forholdene er vanskeligere, og mye av talentet flykter utenlands med en gang sjansen byr seg.
Selv vår største utvikler, Funcom, har flyttet brorparten av sin produksjon til Canada.
Men Troedsson tror ikke det er for sent å etablere seg, i alle fall ikke på en mindre skala.
- Man har en unik mulighet til å nå ut med «indie-spill» nå, sier han.
Forrige onsdag skrev vi at norske utviklere tror det kan være et hinder for bransjen at subsidiene fra staten er øremerket for barnespill.
Karl Magnus Troedsson tror ikke det en gang finnes statsstøtte for spill i Sverige. Likevel er bransjen langt sterkere der.
- DICE har aldri hatt noe støtte. For å komme ut på det globale markedet må en uansett finne kapital, for det er veldig mye penger bak spill som «Battlefield 3», forteller han.
Og det politikerne ikke gir i støtte, veier de opp med engasjement.
- Både kulturministeren og de fire største politiske partiene har vært på besøk.
DICE startet i 1992 med fire gutter som snekret sammen pinball-spill. Snaut 20 år etter «Pinball Dreams» har de 300 ansatte.
De slo for alvor gjennom i 2002, med «Battlefield 1942», det første i serien.
- «Battlefield 1942» var egentlig en ganske obskur tittel, minnes Troedsson, som forteller at fokuset på multiplayer og store, åpne landskap var uvanlig den gangen.
- Det var mange som ikke trodde på spillet, men vi lyktes i å overbevise Electronic Arts om å gi det ut, forteller han.
Nå venter og håper DICE-sjefen på at norske utviklere kan få til det samme.