(PressFire.no): I dag kan vi i Norge også ta fatt på en ny konsollgenerasjon. PlayStation 4 er den første nye maskinen som kommer til landet, mens vi må vente til tidlig neste år på Xbox One.
PlayStation 3 kom ut i 2006. Xbox 360-æraen startet for åtte år siden. Noen mener at det har gått for lang tid mellom PS3 og PS4. Ubisoft-sjef Yves Guillemot, blant annet.
Han har ved flere anledninger fortalt at hele bransjen trenger ny maskinvare for ikke å visne mellom hver generasjon.
Nybakt sjef for EA Sports, Patrick Söderlund, er helt enig.
- Denne konsollsyklusen har vart litt lenger enn jeg skulle ønsket, forteller svensken i et intervju med MCV.
- Samtidig har vi sett spill som «The Last of Us» og «GTA V» helt på tampen av denne generasjonen, spill vi kanskje ikke hadde forventet for noen få år siden.
- Jeg forventer en fem-seks år lang syklus fremover, melder Söderlund.
Holder hans spådommer mål, betyr det PlayStation 5-debut tidligst i 2018.
EA Sports-sjefen mener all entusiasmen for «Titanfall», som avhopperne ansvarlige for noen av de største «Call of Duty»-titlene står bak, forteller at det er en endring i markedet nå.
Dette spillet fikk en rekke priser under den viktige E3-spillmessa i sommer.
- «Titanfall» representerer noe helt nytt i den største sjangeren av dem alle, skrev vi etter vår første test tidligere i år.
Spillet er kjapt, smidig og tilbyr både en smak av noe nytt og gammelt. Robotaction i flere etasjer. Samtidig er DNA-et fra eldre klassikere intakt.
- Responsen forteller oss at spillere ikke vil spille det samme hvert år, mener Söderlund.
- Til og med når det gjelder [seriene] vi gir ut, der må vi fortsette å innovere – hvis ikke vil ikke folk gi oss pengene sine, sier han.
Söderlund sier at EA framover ønsker å gjøre noe med sitt frynsete rykte som har ført til at de to år på rad har blitt stemt fram som «USAs verste selskap» av leserne til forbrukerbloggen Consumerist.
- Jeg tror ikke et sekund på at vi er det verste selskapet i Amerika, men jeg tror at når noe slikt skjer så er du nødt til å sette deg ned og spørre: «hvorfor sier folk sånt?».
- Vi gjorde nettopp det, og begynte å innse at vi gjør noe som folk ikke liker.
- Vi så på noe så enkelt som Online Pass. Folk fortalte oss at de ikke liker den ordningen. Så vi veide litt for og mot, og fant ut «Ok, vi dropper det». Slike beslutninger trenger å være motivert av hva forbrukerne ønsker seg og forteller oss, og det er der vi kanskje har sviktet litt før, innrømmer han overfor MCV.