(PressFire.no): Electronic Arts’ Peter Moore (hovedbildet) skrev et flammende blogginnlegg tidligere denne uka der han innrømmer at selskapet har gjort noen feil, men sier også at EA på ingen måte fortjener «USAs verste selskap»-priser.
- Den samme avstemmingen vurderte oss i fjor som verre enn de ansvarlige for tidenes største oljesøl, huslånkrisa og banksubsidier som kostet skattebetalerne millioner av dollar, skrev Moore.
Den forsvarstalen fikk ingen gjenklang hos amerikanerne som stemte hos forbrukerbloggen Consumerist. Også i år fikk EA flest stemmer, og er dermed kåret til «det verste selskapet i USA».
Microsoft, Apple, Facebook, mobiloperatøren AT&T, Google, Best Buy-elektronikkjeden og Bank of America var blant utfordrerne, men Electronic Arts fikk nesten 78 prosent av stemmene i finalen.
Der var Bank of America «motstanderen».
- Inntil EA stopper å suge blodet ut av spillene for å lage uinspirerte oppfølgere, eller, i det minste begynner å bry seg om hvor mye spillere hater mangelen på respekt EA utviser overfor våre penger og vår intelligens, kommer dette til å fortsette, kommenterer Ben Kuchera fra Penny Arcade overfor Consumerist.
Kuchera har også merket seg forsvarstalen fra daglig leder i EA, Peter Moore, tidligere denne uka.
Moore trakk blant annet fram en teori han har, om at homomotstandere har rottet seg sammen for å stemme på EA i denne avstemningen.
Blandet med misforståelser, tror Moore dette har skapt stor negativitet i Consumerist-avstemningene i fjor og i år.
- I løpet av det siste året har vi fått tusenvis av eposter og postkort som protesterer mot at vi lar folk lage homofile figurer. Denne uka har vi sett konservative nettsteder oppfordre folk til å protestere på den beslutningen ved å stemme på oss, påstod Moore.
Ben Kuchera kjøper ikke denne argumentasjonen.
- Vi hater dem ikke fordi vi er homofober, vi hater dem fordi de ødelegger selskaper som vi elsker. Vi hater dem fordi de gir ut dårlige spill. Vi hater dem fordi de hevder vårt hat ikke betyr noe så lenge vi gir dem våre penger, kommenterer Kuchera i kjølvannet av avstemmingen.
Consumerist spekulerer på sin side også i hva bakgrunnen til EAs dominans i denne brukerkåringen skyldes.
De peker på den lite overbevisende lanseringen av «SimCity» tidligere i år som én av forklaringene, men også prisstrategien til EA og alt bråket i fjor rundt sisteakten i «Mass Effect 3».
- Etter fjorårets overraskende «USAs verste selskap»-seier, var det håp om at spillgiganten skulle få med seg budskapet: slutt å behandle deres kunders som menneskelige sparegriser, og ikke slipp så mange ufullstendige og/eller ødelagte spill med baktanke om å få kundene til å betale ekstra for det de burde ha fått i første omgang, skriver Consumerist.
FOTO (hovedbilde): Michal Czerwonka/Afp.