(PressFire.no): Ikke alle spill er laget i avanserte 3D-programmer og har ultrarealistiske effekter – Ken Amarit bruker hyperrealistiske teknikker uten å modellere i dataprogrammer.
Med iOS-spillet «Voyagar» går Amarit nye veier når det kommer til datagrafikk– alt i spillet er skapt av ull fra våre krøllete venner. Materialet som har beskyttet milliarder mot frostskader og hagl spiller i så måte hovedrollen i skytespillet.
- Du tar et stykke ubehandlet ull fra sau og dytter i den med en nå. Da vil den sakte ta en form. Slik former du ulla til det du vil lage, sier han til IGN.
Videre skal han ha brukt relativt vanlig animasjonsteknikk med en grønn bakgrunn, hvor han sydde bildene sammen i Photoshop.
Amarit skal ha vært inspirert av romskipet Voyager, som nylig feiret 35 år. I spillet styrer du et romskip ved å ta i bruk bevegelsessensoren i Ipad eller Iphone.
- Voyager representerer alt jeg prøvde å gjøre med dette. Denne idéen med å gå ut i verdensrommet og aldri komme tilbake, bare gå lengre og lengre inn i det ukjente, sier han til IGN.
Vi kjenner ikke til andre spill som har brukt ull, men «The Neverhood» fra 1996 tok i bruk leireanimasjon. Det gjorde også svenskene bak «The Dream Machine», som også var inspirert av LSD-forskeren John C. Lilly.
Sauevennen Amarit forteller nå at han har lyst til å lage et mer avansert spill med ull.
«Voyager» får du kjøpt for seks kroner til Ipad eller Iphone på Itunes.