Svenske Anders Gustafsson og Erik Zaring har gjort noe utenom det vanlige – de har laget et PC-spill av leire og papp.
I dag er det nok vanligst å bruke avanserte 3D-programmer eller illustrasjoner for å skape grafikken i et PC- eller tv-spill, men de to svenskene elsker dukkefilmer så mye at de ville overføre teknikken til spill.
Les vår anmeldelse av «The Dream Machine» her.
Anders Gustafsson forteller at mange synes å dele deres fascinasjon for tsjekkiske dukkefilmer:
- Det finnes noe umiddelbart sjarmerende over håndlagde ting som mange ser ut til å sette pris på. Da vi startet prosjekter var vi to animasjonsnerder som kanskje hadde sett litt for mye tsjekkisk dukkefilm som barn, men etter at vi har reist verden rundt for å vise spillet, har vi møtt flere og flere likesinnede.
- Vi ville lage et spill som hadde mye hjerte og vanvittig lidenskap i seg, og det virker som om folk setter pris på det, forteller Gustafsson til PressFire.
Erik Zaring forteller at de elsker prosessen med såkalt stop-motion-animasjon, og at det var det som gjorde at de ville laget et spill med teknikken.
- Både jeg og Anders har våre røtter innen tradisjonell animasjon. Vi laget en kortfilm med stop-motion for et par år siden og har ikke klart å glemme hvilken sympatisk oppelvelse det var.
- Før vi begynte arbeidet med «The Dream Machine» bygde jeg noen testmiljøer hjemme ved kjøkkenbordet, bare for å se hvor fort det gikk. Resultatet var umiddelbar forelskelse og vi droppet tanken om å lage spillet på tradisjonelt vis.
- Det hadde vært enklere å lage spillet med illustrasjoner, men vi ville gi «The Dream Machine» et unikt, håndlaget utseende som en motreaksjon til plastikkgrafikken som preger mange spill i 3D.
Idéen til spillet skal ha oppstått da Gustafsson leste om den kontroversielle psykoanalytiske forskeren John C. Lilly, som på sekstitallet blant annet brukte det hallusinerende narkotiske stoffet LSD i forskningen.
- Jeg husker at jeg leste mye om John C. Lilly for en stund siden – oppfinneren av den berømte idéen om den sanseløse tanken. Han og noen kollegaer eksperimenterte med LSD i en periode, hvor de overtydet at de hadde besøkt en faktisk fysisk plass under hallusinasjonene.
- Derfor begynte de å ha penn og papir ved sengen når de var ruset, slik at de kunne tegne landskap og kystlinjer når de kom tilbake. Deres ambisjoner var å kartlegge hele «den nye verdenen» ved å slå sammen notatene.
- Jeg tror ikke de kom så langt innen de hadde gitt opp, men det er en fascinerende tanke. I vårt spill er det drømmeverdenen som blir utsatt for en lignende «kartlegging».
Hvor går så veien etter «The Dream Machine»? Det er noe Gustafsson nesten ikke tørr å si noe om.
- Vi kan ikke si så mye om vårt kommende prosjekt ennå. Nå holder «The Dream Machine» oss som gissel og vi kan bare fantasere om hva som skjer senere, men akkurat nå sitter vi å skisser på et spill som utspiller seg i livet etter dette.
Men Zaring avslører at jobben med «The Dream Machine» langt fra er over.
- Akkurat nå er målsettingen å levere det beste spillet innen tidsskjemaet. Denne våren kommer til å bli ganske hektisk for oss. Det er ennå mye igjen å gjøre, selv om mesteparten er bak oss.
Han avslører også at det allerede har kommet tilbud om å levere spillet til andre plattformer.
- Om alt går som planlagt kan vi sette oss ned etter sommeren engang for å diskutere om vi skal videreføre «The Dream Machine» til andre plattformer. Vi har fått tilbud. Planen er naturligvis å gjøre det tilgjengelig for så mange mennesker som mulig, men det hadde vært fint om vi kunne forbli selvstendige.
«The Dream Machine» er utgitt til nettlesere og kan prøves her før det kjøpes.