(PressFire.no): I 2008 laget Dan Pinchbeck en «Half-Life 2»- mod som fikk navnet «Dear Esther». Han vraket utenomjordiske våpen, frenetisk action og lurkende headcrabs, og satt heller spilleren på en ensom, stille øy - hvor det venter et mysterie.
Det er et atmosfærisk og melankolsk spøkelsesspill, som Pinchbeck har uttalt at handler om sorg, tap, skyldfølelse, tro og sykdom.
Denne uken ble en ny versjon av «Dear Esther» gitt ut, av indie-studioet thechineseroom. Denne gangen med en kommersiell lansering på Steam. Spillet har fått en omfattende redesign.
Den slags er ikke gratis. Derfor gikk utviklerne til Indie Fund for å finansiere det hele - noe som skulle vise seg å være en god idé. De fikk 55 000 dollar, eller i overkant av 300 000 kroner.
Innen fem og en halv time etter at spillet ble lansert på Steam, hadde Indie Fund fått tilbake hver krone.
Innen et døgn var omme, hadde 16 000 investert i «Dear Esther».
- Det er flotte tall for hvilket som helst spill, indie eller ei. Nå som lånet fra Indie Fund allerede er tilbakebetalt, er «Dear Esther» lønnsomt, skriver Indie Fund på sine hjemmesider.
En sånn suksess hadde de ikke turt å håpe på.
- For å være ærlige, er vi litt overrasket over hvor mange som har kjøpt spillet så fort. Vi regnet med at spillet skulle appellere til en nisje, men situasjonen er en helt annet. Det var det bestselgende spillet på Steam hele dagen.
Indie Fund er et prosjekt som har som mål å hjelpe indieutviklere på vei, startet av folk som har vært i samme båt. Blant andre Jonathan Blow («Braid»), Ron Carmel og Kyle Gabler («World of Goo») og Kelle Santiago («flOw» og «flOwer») er med på initiativet.
Etter at et prosjekt (eventuelt) går i null, tar de en liten prosent av overskuddet over en avtalt tid, og lar resten av overskuddet gå direkte til utviklerne.
Det er en modell som allerede har båret frukter – tidligere i år brukte «Q.U.B.E» fire dager på å betale tilbake sitt Indie Fund-lån på omtrent en halv million kroner.
«Dear Esther» er redesignet sammen med den tidligere DICE-ansatte «Mirror’s Edge»-utvikleren Robert Briscoe, og har fått ny originalmusikk av Jessica Curry.
Spillet setter deg på en øy, hvor det eneste som veileder deg til å løse mysteriet, er fragmenter av en monolog fra ånden av Esther.
- Gitt ut innimellom spill om drap, beregning, korstog, drap og skikkelig gamle skriftruller (som inneholder skikkelig gammel magi … for å drepe), har den melankolske skjønnheten til «Dear Esther» likevel blitt anerkjent, skriver Indie Fund.
De har vært i kontakt med Dan Pinchbeck siden mars 2010 – opprinnelig i forbindelse med planer om en spirituell oppfølger (no pun intended). Han fortalte da også om at Robert Briscoe var i gang med å bygge om det originale spillet. Innen april i fjor, var redesignet blitt til hovedprosjektet, og de søkte om støtte.
Den gang mente Indie Fund at spillet neppe ville slå an på Steam – og anbefalte utviklerne å heller satse på PSN. Der tok de feil.
Vi er i gang med å anmelde «Dear Esther» – som ser ut til å være noe av det vakreste noen har klart å presse ut av Source-motoren. Eller noen andre motorer, for den saks skyld.