Indiespill brukte fire dager på å dekke utgiftene

«Q.U.B.E.» er allerede en suksess.

17. januar 2012 15:37

(PressFire.no): «Q.U.B.E.», eller «Quick Understanding of Block Extrusion» som det så vakkert heter, kom ut for en måneds tid siden.

Vi anmeldte det til terningpælm fire og vår anmelder sammenlignet spillet med «Portal», både på godt og vondt.

- Det faktum at jeg i det hele tatt sammenligner disse to spillene på dette nivået taler bare positivt om «Q.U.B.E.» – som helt fint klarer å stå på egne bein. Det er vanskelig ikke å dra paralleller, dog, noe som kan være både positivt og negativt for nye utviklere som fortsatt leker med ideer, skrev Christoffersen i vår anmeldelse, som du kan lese her.

- Gi det en sjanse, hvis du liker den samme formen for oppgaveløsning og har sett deg mett på det som allerede er ute på markedet.

Sponset av andre utviklere

Spillet ble utviklet av det lille studioet Toxic, som ikke hadde nok penger til å kunne starte opp selv.

Derfor gikk de til det nyoppstartede Indie Fund - en organisasjon som hjelper indieutviklere på vei ved å tilby dem pengeinvesteringer.

Ifølge hjemmesidene sine deler Indie Fund ut halvparten av budsjettet som er fastslått i samarbeid med utviklerne med én gang prosjektet starter, og resten når den første slumpen penger begynner å gå tom. De var enige om at spillet kom til å koste omtrent 250 000 kroner å utvikle.

Indie Fund er et samarbeidsprosjekt mellom en rekke profilerte personer som selv startet som små utviklere med lite gryn i pungen. Her finner vi blant annet Jonathan Blow («Braid»), Ron Carmel / Kyle Gabler («World of Goo») og Kelle Santiago (president i thatgamecompany, «flOw» og «flOwer»).

Tilbake tar de én prosent av overskuddet per ti tusen dollar investert i en avtalt tid etter prosjektet går i null (det opprinnelige investeringsbeløpet må tilbakebetales). Målet er, etter denne tiden er over, at utviklerne selv får all overskudd og kan stå på egne bein.

Prosjektet gikk etter hvert over budsjett, men Indie Fund bestemte seg like fullt for å kjøre på. De spyttet inn nye 225 000 kroner for å sikre at spillet ble gjort ferdig. Det skulle vise seg å lønne seg.

Går så det suser

For bare fire dager etter lansering på Steam har «Q.U.B.E.» solgt nok til å dekke alle investeringer gjort fra Indie Fund. Spillet har solgt 12 000 eksemplarer, og med litt kjapp kuleramme-action finner vi ut at det blir rett over en million kroner.

Steam tar omtrent 30 prosent av omsetningen, så det rene overskuddet etter fire dager er på småpene 714 000 kroner.

De knappe 500 000 kronene som var investert er dermed betalt tilbake med renter, og tiden fremover burde legge grunnsteinene for Toxics neste spill.

Herlig!

Indie Fund har for øvrig bestemt seg for å støtte tre andre spill også: «Dear Esther», som egentlig kom ut som en «Half Life 2»-mod, men som nå blir gjenskapt av en tidligere «Mirror’s Edge»-utvikler, «Faraway», et iOS-spill, og «Monaco», et co-op-spill for fire spillere.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3