Rios og Salem, to av verdens mest beryktede leiesoldater, fant sitt kall i den private sektoren etter å ha smakt på livet som nikkedukker for en større militær organisasjon.
TransWorld Operations er nå deres egen private leiestyrke, hvor de som eneste ansatte sysselsetter seg selv på daglig basis og utøver det de presterer best: Skyting, dreping og voldshandling.
Les også: Vi møtte uviklerne bak «Army of Two: The 40th Day».
GUNG HO I SHANGHAI
I et rutineoppdrag i Shanghai blir Rios og Salem møtt med katastrofe idet byen blir angrepet av et omfattende militært innrykk.
Bygninger blir knust, fly faller fra himmelen og gatene fylles med panikk.
De to partnerne merker fort at den møtende angrepsstyrken er alt annet enn barmhjertig, og når situasjonen ikke engang betaler seg økonomisk finner de lite motivasjon til ikke å flykte fra åstedet.
Du blir naturligvis nødt til å lede dem til uttrekningssonen i Shanghai gjennom en rekke omveier og snarveier – blant annet gjennom falleferdige boligkomplekser, kjøpesentre og dyrehager.
Fiendtlige utposter og bakholdsangrep må i tillegg håndteres i hopetall, samtidig som tynne moralske konfrontasjoner farger det ellers grå og ensformige actioneventyret til en litt mørkere tone.
EA Montreal har klart å dra mye dynamikk ut av omstendighetene i «Army of Two: The 40th Day». Du skal lete lenge etter et spill med såpass mange bevegelige miljøer og eksplosjoner på en gang; og raser ikke bygningene rundt deg kan du banne på at et innkommende artilleriangrep er rett rundt hjørnet.
Slagmarken domineres for det meste av store arealer svermende med fiender, hvor det eneste som kan skremme deg opp fra dekning for å bryte opp skuddvekslingen er en granat eller en tungt armert boss med flammekaster.
Om konseptet er kjent for deg eller ikke, så er poenget å dra med en kompis inn i det metaforiske helvete – et tilbud du absolutt bør dra nytte av når dette er en av de få spillene på markede som tilrettelegger for lagarbeid fra bunnen av.
DYNAMISK DUO
Det å være to har definitivt sine fordeler, spesielt sammenlignet med den nærsynte og mindre kompetente kunstige intelligensen du får tildelt som makker hvis kompisen ikke stiller opp.
Uansett kan ting fort bli uoversiktlig når soldater starter å renne inn fra alle kriker og kroker, noe som har en tendens til å fremheve de litt problematiske kontrollene som krever manuell orientering av kameraet basert på hvordan du er plassert bak dekning.
Det å aktivt kunne flanke motstanderen er fortsatt en uvurderlig taktikk, noe dere vil kommer til å praktisere mye når de heftigere fiendene dukker opp og tradisjonelle strategier ikke lenger gjelder.
Langs veien kommer du også over situasjoner der et par velplasserte snikskytterskudd kan lønne seg i større grad enn en full offensiv, eller hvor skytevåpen best bør unngås fullstendig.
Dette vektlegges blant annet ved forsyningspostene til fienden, hvor en forsiktig avtrekker og en listig fot kan skaffe deg litt gratis utstyr før sikkerhetslåsen slår inn, eller ved gisselsituasjoner hvor sivile liv står på spill.
Den moralske problematikken i sistnevnte scenario er naturligvis om du velger å redde gislene for belønning, eller om du overser situasjonen helt og fortsetter masseslaktet.
Som med «InFamous» må du også løse lignende problemstillinger med binære valg – uten at disse har noen nevneverdige effekt verken narrativt eller spillmessig.
I den sammenheng har «Army of Two: The 40th Day» en lang vei å gå skal det nå «Rainbow Six»-status, men i konteksten med resten av spillet er det ingenting som er mer tilfredsstillende enn å eliminere fienden i et synkronisert angrep.
ACTION FOR ALLE PENGA
Av andre flerspillerelementer er det svært lite nytt i forhold til forgjengeren.
Faller du i kamp kan du fortsatt gjenopplives av kameraten, samtidig som spillet poengterer og klargjør hvor aggressive fienden er og hvem av makkerne skuddene fokuserer på.
Våpen er også fortsatt i fokus; nå med en nærmest overveldende grad av valgmuligheter.
Ikke bare får du flere våpen å velge mellom, men hver av disse kan videre oppgraderes innenfor en rekke kategorier med deler du finner i felten.
Sannsynligheten for at du får testet ut de forskjellige kombinasjonene gjennom ett enkelt spill er små, men selv om disse ikke akkurat forandrer spillet på noen fundamental måte kan det fortsatt lønne seg å eksperimentere litt i tandem.
Skulle du bli ferdig med hovedkampanjen er menyen i «Army of Two: The 40th Day» også full av ekstramateriale. De obligatoriske kosmetiske endringene er selvsagt til stedet, men også en håndfull flerspillermuligheter for de som blant annet vil teste samarbeidsevnen mot andre spillere over nettet.
Det er mye innhold her, og selv om opplevelsen kan fullføres på en slapp søndag skal du ikke se helt bort i fra at det vil friste til flere gjennomganger senere.
Sitter du med to kontrollere klare og en kompis i sofaen skal det godt gjøres å slå feil med Rios og Salem.
Dette er ekte, rendyrket og uhemmet action fra start til stopp, og har du siklet etter et kort, overfladisk adrenalinrush skal du ikke se bort i fra at dette er tittelen du trenger i samlingen.
Det revolusjonerer ingenting i forhold til sjangeren, men for de som verdsetter samarbeid, hjernedød vold og en belønnende spillmekanikk, tilbyr «Army of Two: The 40th Day» nok av spill å glede seg over.
PS: Vi har testet Xbox 360-versjonen. Spillet lanseres torsdag 14. januar til PlayStation 3 og Xbox 360. Det kommer i tillegg ut en egen versjon til PSP samme dag.