LOS ANGELES (PressFire.no): Handlingen i oppfølgeren er lagt til Shanghai, der de to hovedpersonene, Tyson Rios og Elliot Salem, befinner seg når helvete bryter løs.
Hele byen er fylt av en eksplosiv atmosfære, og du aner konturene av total ødeleggelse rundt hvert et hjørne. En mystisk gruppe kalt 40th Day, konspirasjoner og svik er hoveddelene i denne historien som rulles ut i Army of Two-oppfølgeren.
PressFire var til stede under en presentasjon av dette spillet på E3 i sommer, der produsentene spilte gjennom et parti av «Army of Two: The 40th Day» som både viste mer av det samme som sist – og bydde på noen nyheter.
Her finner du alle E3-sakene til PressFire.
Produsent Reid Schneider holdt sammen med en kollega et halvtimes lynkurs i hva EAs Montreal-studio har gjemt i ermet, og ikke uventet er co-op fortsatt et veldig sentralt aspekt av Army of Two.
- Vi tar alt til neste nivå i oppfølgeren. Ødeleggelse er et stikkord i dette spillet og vi har forsøkt å gjøre co-op-delen mye mer organisk, fortalte Schneider innledningsvis.
Det som er nytt i dette spillet sammenlignet med forgjengeren som kom ut i 2008, er måten de har integrert moralske valg inn i det hardkokte actionspillet. Moralske valg er definitivt i skuddet for tiden, men det passer kanskje ikke like godt i alle typer spill?
«inFamous» og «Fable II» er bare to eksempler fra det siste året som på vellykket vis lar skjebnen til din spillkarakter hvile på hva du foretar deg underveis i historien.
Måten «Army of Two: The 40th Day» har innlemmet slike valg på virker litt sammensauset og tilfeldig, og vil kanskje fungere som et distraherende avbrekk i det som på papiret bare er et enkelt, effektivt og underholdende actionspill.
For meg virker det litt som om Iron Maiden eller AC/DC ga ut en ny plate, og gjorde det på kunst-progmåten med 40-siders subtilt artwork, med instrumentallåter på over 10 minutter og sluttet å turnere for å kunne vie all sin oppmerksomhet til kunstsamling og en vingård i Frankrike.
Skomaker, bli ved din lest, er det visst fortsatt noe som heter.
Les også: Vi testet «The Beatles: Rock Band» på E3.
Les også: Vi testet «God of War 3» på E3.
Les også: Vi testet «Heavy Rain» på E3.
Ikke misforstå: Army of Two-oppfølgeren har ikke på noen måte blitt et pretensiøst RPG-spill. Det som var bra med det første «Army of Two», til tross for noen åpenbare mangler og et slags b-stempel sammenlignet med for eksempel «Gears of War», var den uhøytidelige stilen og samarbeidsmodusen.
Dette ble spillet mange plukket frem en fredagskveld, akkompagnert av en kald bjørnunge, for litt uforpliktende moro. I den settingen fant «Army of Two» mange venner.
For å illustrere hvordan de moralske valgene er presentert på i «40th Day», spiller Schneider oss gjennom et parti og får i løpet av seansen de inviterte journalistene til å hoie og rope.
Ikke verst bare det.
Salem og Rios er i ferd med å forsere en bygning som tilsynelatende virker tom.
Plutselig kommer øyeblikket, kalt Coop Morality Moment, som skal la deg og partneren din ta en felles avgjørelse om hva dere skal gjøre.
I dette tilfellet står vi ved et våpenrom, og plutselig kommer en sikkerhetsvakt inn i rommet.
- Skal vi ta våpnene, knuse skapet og ruste opp – eller la være? spør Schneider oss og ber om håndsopprekning og avstemming.
Et lite dusin spilljournalister roper opp og avlegger stemmer. Flertallet vil ha flere og større våpen.
Det som utspilte seg deretter, var for meg en temmelig smakløs og unødvendig scene. Vi bevitner hvordan Salem og Rios knuser våpenskapene, vrir av seg noe tøff dialog og beskuer hagler og automatrifler.
Se også: Skjermbilder fra spillet.
Les også: E3 2009 oppsummert.
Les også: De beste spillene fra E3 ble kåret.
Det blir raskt klart at det å ta våpnene innebærer at sikkerhetsvakten står i veien. Vi får et flaut, sentimentalt øyeblikk med datteren hans presentert i form av et flashback, en knust bilderamme og en makaber henrettelse. Å blåse huet av sikkerhetsvakten er altså resultatet av Coop Morality Moment.
Dette er på ingen måte ryggmargen i «Army of Two: 40th Day», men mer et sidespor. Om man liker det eller ikke får så være i denne omgang.
Hva så med det vi forventer av spillet: Store våpen, co-op-action og storslåtte eksplosjoner samt tøff, gryntende one liner-dialog?
Reid Schneider forteller at du neppe blir skuffet om våpen er din greie.
Beholdningen av gønnere i spillet burde få det til å krible i avtrekkerfingeren.
EA Montreal introduserer i den sammenhengen en ny måte du kan skreddersy våpenbeholdningen din på, og dessuten hevder utvikleren at utvalget våpen er det største du har sett i noe spill.
- Våpenutvalget og muligheten til å spesialtilpasse de, gir deg virkelig en sjanse til å uttrykke din personlighet, fleiper produsenten.
I kampsituasjonene vil du raskt merke et splitter nytt coversystem. Det kan du trenge når byen vrimler av kjeltringer. Effekten av godt samarbeid i co-op kan bli større og åpner for mer taktisk spilling. EA Montreal har videreført og raffinert co-op-spillingen fra «Army of Two» og vektlegger også mulighetene du og en venn har til å løse oppdragene på mer fleksibelt vis.
- Partneren din kan ta egne valg og finne nye veier, ta ut mål eller merke de for deg. Dette gjør at man kan tilpasse taktikken deretter.
I den sammenheng har du hele tiden oversikt øverst på skjermen gjennom et lite meter som viser nøkkelhandlinger partneren din gjør. Mye er likt forgjengeren, med andre ord. Men variasjonen over hva du og en venn kan gjøre, er mest sannsynlig større.
For alle kritikere som mente «Army of Two» var et noe kjønnsløst actionspill som ikke nådde «Gears of War» til knærne, kan det kanskje hjelpe på at oppfølgeren vil gi noe mer personlighet – bokstavelig talt.
Salem og Rios vil nemlig løfte på visiret og vise sine sanne ansikter. Utvikleren fokuserer også på å gi oss mer historie og kjøtt på beinet. Du blir rett og slett bedre kjent med disse to muskelbergene.
Om bekjentskapet blir hyggelig og et som frister til snarlig gjensyn, eller det motsatte, kan du finne ut av tidlig neste år.
«Army of Two: The 40th Day» slippes til PlayStation 3 og Xbox 360 7. januar. Samtidig kommer det også en egen versjon av spillet til PSP.
Se også denne in-gamevideoen: