Flere populære applikasjoner (apps) og mobilspill videresender informasjon om dine kontakter, ditt fulle navn, brukernavn og passord. Altså informasjon som de fleste betegner som privat. Noen applikasjoner går enda lenger.
Hele 56 av de mest populære 101 applikasjonene til iPhone og Android-telefoner deler slik informasjon, har Wall Street Journal oppdaget gjennom sine undersøkelser. Og ofte uten at brukeren vet at informasjonen blir «tappet» fra mobilen.
45 av disse 101 hadde ingen skriftlig personvernerklæring som gjør brukeren oppmerksom på at andre mottar informasjon fra mobilen din, 47 sender ut opplysninger om hvor du befinner deg – og hele 56 apps sender ut telefonens unike ID-nummer til en tredjepart.
Fem av apps’ene sender ut mer personinformasjon – ikke bare hvor du bor i verden, men også informasjon som inkluderer postnummeret ditt, alder og kjønn.
- Det finnes apps som overvåker alt du gjør på telefonen og sender det videre. Når du ringer, til hvem, når du starter en app og hvor lenge du bruker den er bare noen eksempler, sier Bjørn Erik Thon i Datatilsynet til Dagensit.no.
«Angry Birds», det mest populære mobilspillet som ifølge utvikleren Rovio har blitt lastet ned 50 millioner ganger, gjør også dette. Dette spillet går gjennom kontaktlistene dine. I tillegg sender spillet ut brukernavn og passord til spilltjenesten Crystal, hevder Dagensit.no.
NB! Rovio og utgiveren Chillingo har etter at Wall Street Journal tok kontakt, endret rutinene sine - og tillater ifølge avisen ikke lenger en tredjepart å få kloa i slike opplysninger. Såkalt UDID samt informasjon rundt hvor du befinner deg, havner likevel hos Chillingo som nå eies av Electronic Arts. En talsperson for spillselskapet sier til WSJ at man ikke bruker opplysningene i markedssammenheng eller deler den med noen andre.
I Wall Street Journals funn, trekkes applikasjonen TextPlus 4 frem som skrekkeksempelet. Dette SMS-programmet sender ut detaljerte personopplysninger til hele åtte tredjeparter.
– Det at en app sender ut informasjon om deg og din telefonbruk er ikke automatisk negativt. Men det er viktig at brukeren selv har kontroll på hva som sendes og til hvem, sier Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, til Dagensit.no.
– Informasjon er en verdifull vare og vanligvis selges slike innsamlede data til annonsører, fortsetter Thon.
- I mobilens verden er det ingen anonymitet. En mobiltelefon er alltid med oss. Og alltid skrudd på, sier Michael Becker fra bransjeorganisasjonen Mobile Marketing Association til Wall Street Journal.