«Angry Birds» har gjort en enorm suksess etter at spillet først ble sluppet i desember 2009 via App Store. Etter at ferden startet på iPhone og iPod Touch, har det også kommet en versjon av spillet til iPad - i tillegg til at det i sommer ble avslørt at også Nintendo DS, PSP og PlayStation 3 får sin dose «Angry Birds». Spillet ble nylig også introdusert til Android-plattformen.
Godt over 5 millioner dollar har dette spillet alene tjent inn. Ikke rart at man da har begynt arbeidet med å sjarmere Hollywood for å få til en filmatisering.
Los Angeles Times skriver nå at Electronic Arts har kjøpt den engelske spillutgiveren Chillingo. EA-talspersonen Holly Rockwood bekrefter oppkjøpet. Chillingo gir ut to av de tre mest omsatte spillene på App Store; «Angry Birds» og «Cut the Rope». LA Times skriver at denne handelen visstnok skal ha kostet Electronic Arts 20 millioner dollar, uten at Rockwood ville kommentere detaljene i oppkjøpet overfor avisen.
Utviklerne i finske Rovio, som står bak utviklingen av «Angry Birds», inngår ikke i oppkjøpet.
EA har den siste tiden satset på å styrke porteføljen sin av utviklere som lager spill myntet på det voksende segmentet titler som vi finner enten på mobil- eller nettplattformer, som App Store eller Facebook.
I fjor kjøpte spillgiganten «norske» PlayFish for 400 millioner dollar, utviklerne som senere blant annet har lagd «FIFA Superstars» – managerspillet som du finner på Facebook.
- Ved å kjøpe Chillingo, øker EAs mobilavdeling sin markedsposisjon på Apples plattformer i tillegg til å bekrefte posisjonen som verdens ledende trådløse underholdningsutgiver, uttaler EA i en pressemelding.
- Dette oppkjøpet vil kombinere Chillingos ekspertise innen å dyrke idéene fra uavhengig spillutvikling med EAs globale utgivelsesrekkevidde, står det videre.
Nylig annonserte utgiverne bak «Angry Birds» en egen Halloween-versjon av spillet.
Se også: Skjermbilder fra denne Halloween-spesialen av «Angry Birds».
Halloween-spillet, som blir frittstående og består av 45 nye brett kledd i skummel musikk og passende Halloween-atmosfære, dukker opp på App Store med det aller første og koster 6 kroner – det dobbelte for HD-versjonen, ifølge Kotaku.