Activision-sjefen Bobby Kotick forteller til Reuters at de satser på vekst i de tradisjonelle spillkanalene, og at de ikke ser store muligheter i iPhone og spill tilrettelagt for sosiale medier som Facebook.
- Stedet der vi har muligheter for å vokse, er innenfor merkevarene vi har kontroll over. Vi ser ikke store muligheter for dedikerte spill på App Store, sier Kotick, samtidig som han legger til at iPad kan bli interessant i fremtiden. Bare ikke enda.
Activision har sluppet flere spill til iPhone, blant annet Guitar Hero- og Call of Duty-avleggere, men har ikke truffet spikeren på hodet med disse spillene.
Spillutviklerlegenden David Braben har også uttalt seg negativt om App Store, hvor han har sagt at det er «vanskelig å finne godbitene blant alt søppelet».
Når det kommer til sosiale medier er det forretningsmodellen som ikke virker attraktiv for Kotick. Han mener det er vanskelig å tjene penger på slike spill.
- Disse er annerledes å tilnærme seg som en forretningsmulighet. Akkurat nå ser vi ikke en mulighet for oss til å delta på det markedet.
Konkurrenten Electronic Arts har i motsetning til Kotick stor tro på spill for mobiltelefoner og til sosiale medier. I fjor kjøpte de det «norske» spillselskapet PlayFish, som har spesialisert seg på spill til Facebook og som i sommer lanserte «FIFA Superstars».
I høst kjøpte EA også Chillingo – utgiveren bak supersuksessen «Angry Birds» som har solgt flere millioner på iPhone. Spillet ble også sluppet i en reklamefinansiert gratisversjon til Android-telefoner for noen måneder siden. Det har til nå blitt lastet ned av over åtte millioner Android-brukere verden over.
Mesteparten av inntektene i Activision Blizzard kommer nå fra det gigantiske MMO-et «World of Warcraft», «StarCraft II» og «Call of Duty»-serien. Det siste spillet i «Guitar Hero»-serien gjorde det svært dårlig på salgslistene, det samme var tilfellet med «DJ Hero 2» og «Tony Hawk: Shred».
Kotick innrømmer at musikkspillsjangeren har fått seg en knekk.
- Det er et utfordrende marked akkurat nå… jeg tror vi har litt jobb å gjøre for å finne nye måter å innovere på, sier han.
EA og MTV slapp også det nyeste spillet i den rivaliserende musikkspillserien «Rock Band» i høst, men tross fantastiske anmeldelser - blant annet signert oss i PressFire.no - har heller ikke dette spillet levert gode salgstall. Utvikleren bak, Harmonix, er nå til salgs.