En helt vanlig pappa ... bortsett fra én liten ting

«Octodad» er klar for PlayStation 4.

21. april 2014 11:39

(PressFire.no): Dette var et av de merkeligste og herligste øyeblikkene fra fjorårets store E3-pressekonferanse.

Der skulle Sony argumentere for sin nye PlayStation 4-kraftplugg, og vise titlene som danner fortroppen til en ny generasjon spillopplevelser.

Og der, midt i rekken av militærskytespill, storskala sci-fi-epos og ramsalte pirater på tokt, dukket «Octodad: Dadliest Catch» opp.

Spillet ble bekreftet til PS4 under E3. Nå er lanseringen rett rundt hjørnet.

Del av indie-offensiven

«Octodad» er et av indie-spillene som har fått en del oppmerksomhet. Det startet som et studentprosjekt i 2011, men har eskalert siden det først ble lagt merke til under Independent Game Festival (IGF).

Parallelt med at utvikling til pc-plattformen har blitt enklere med åra, og distribusjon gjennom Steam både åpner for en mer demokratisk prosess og alternative finansieringsmodeller, har også Sony og Microsoft åpnet lommeboka for å sikre seg indie-kred.

Sammen med blant annet «Transistor», «Don't Starve» og «Outlast», var «Octodad» med under E3-showet for å forsterke denne offensiven rettet mot småfolket av kreative spillskapere.

PlayStation 4-datoen har vært i det blå en liten stund. Nylig ble imidlertid lanseringen bekreftet. «Octodad: Dadliest Catch» kommer til PS4 onsdag 23. april.

Åttearmers basket

Historien er av den absurde, morsomme sorten: Du er en blekksprut forkledd som en tilsynelatende vanlig (menneske)far og ektemann. Blant oppgavene du må gjøre, er en hel del hverdagslige sysler som ikke er fullt så lett når du har alle disse ekstra armene å tenke på.

Har du noen gang prøvd å steke burgere i hagen med åtte armer å sjonglere? Spille basketball, handle på supermarkedet - eller bevege deg opp til alters, uten at folk legger merke til at noe er galt?

Co-op-kaos?

PlayStation 4-versjonen får litt ekstra sammenlignet med spillet lansert til pc i januar.

Blant annet er det bakt inn støtte for PlayStation Move-spakene, og det er lagt inn en lokal samarbeidsmodus der du og noen venner kan styre én blekksprutkroppsdel hver.

«Det er svært lite spill utenfor denne øvelsen i seg selv, som i bunn og grunn kun handler om å terpe på koordinasjon og fingerakrobatikk. Enten det er fordi du driter deg loddrett ut på å komme deg opp en rulletrapp i motsatt kjørefelt, eller prøver å igle den stakkarslige spagettikroppen av en far opp et animert lekeslott, komplett med lianer og bevegelige plattformer.», skrev vi i vår anmeldelse av pc-versjonen.

«Octodad» lanseres til PS4 i Europa 23. april. Utviklerne har selv satt døra på gløtt for en Xbox One-versjon, men det er uklart når en slik versjon eventuelt vil dukke opp.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3