Intervju med «Aliens vs Predator»-utvikleren

Jason Kingsley er overbevist om at han og utviklerteamet bak «Aliens vs. Predator» vil klare å skremme livskiten ut av oss.

16. januar 2010 16:17

STOCKHOLM (PressFire.no): «Aliens vs. Predator» kan potensielt bli 2010s svar på Rocksteady Studios’ «Batman: Arkham Asylum». Forutsatt at spillet blir like bra når det slippes 19. februar til PS3, Xbox 360 og PC.

Om det oppfyller forventningene, har vi en skikkelig godbit i vente. For med Batman-spillet klarte et studio som på mange måter minner om Rebellion å revitalisere en kjent filmlisens og å lage et helsikes bra spill tro mot opphavet som tok de fleste på senga da «Batman: Arkham Asylum» ble lansert i sommer.

Les også: Vår betatest av «Aliens vs Predator».
Se også: Skjermbilder fra spillet.

Både Rocksteady og Rebellion er uavhengige, britiske studioer. Noe som sikkert kan inspirere og sørge for at man føler en kreativ frihet strømme i blodårene i motsetning til det som kan være tilfellet hos utviklerstudioer som får en dyr lisens slengt i fanget, et for lite budsjett og en stram deadline.

Det betyr for all del ikke at «Aliens vs. Predator» har vært et ukomplisert spill å utvikle, forteller Rebellion-sjefen innledningsvis.

- Det har vært et vanskelig spill å lage som har tatt over to år å utvikle, og det har blitt temmelig dyrt underveis. Vi må konkurrere mot noen temmelig fantastiske spill som er på markedet nå, men jeg tror vi har en sjanse å gjøre nettopp det, sier Jason Kingsley til PressFire.

Rebellion har tidligere utviklet AvP-spill som har truffet en nerve hos folk, først i 1994 og ikke minst gjennom 1999-utgivelsen til PC som går for å være et av de mest nervepirrende spillene utgitt til nå.

Spørsmålet blir om dette kan gjentas nå når deres neste «Aliens vs. Predator» kommer ut i februar?

VOLDSFEST FOR DE OVER 18 ÅR

Under E3 i Los Angeles i sommer følte vi i PressFire-delegasjonen en slags tiltrekning til boden som tilhørte Rebellion.

Hvorfor det?

Vi så de aller groveste scenene som utspilte seg under hele spillmessen hos nettopp Rebellion.

Og det til tross for at det både befant seg vaskeekte pornostjerner som poserte villig vekk for å promotere bilspillet «DiRT 2». og en høyst levende Bayonetta som tiltrakk seg flust av tilskuere.

Det som gjorde at vi stoppet opp ved Rebellion var en entusiastisk utvikler som misjonerte om hvor fantastisk det kunne være å få revet hodet av kroppen. Selvsagt akkompagnert av noen eksplisitte, levende bilder på TV-skjermene.

Vi har lagd et spill basert på fryktelige monstre og mennesker fanget mellom dem.

- Vi var innom boden deres på E3 i sommer og så noen av dine kolleger demonstrere spillet, blant annet med en sekvens som viser hvordan et hode kan skilles fra en kropp. Det er definitivt ikke et spill for de yngste dere lager?

- Spillet er ikke basert på Aliens Vs Predator-filmene, det er i hvert fall konsensus blant utviklerteamet. Filmene var på mange måter basert på det første spillet vårt, syns jeg. Vi lagde AvP-spillet som Jaguar ga ut og det som Fox Interactive slapp i 1999 – som nok de fleste kjenner oss gjennom. Men ja, det er absolutt ikke et barnevennlig spill, sier Kingsley.

- Måtte dere begrense dere en smule for hvor grafisk dere ville skildre volden – eller var fokuset på å blidgjøre fansen som sikkert forventer mye blod og gørr?

- Vi kunne tatt med enda verre og mer grusomme elementer. Man kan åpenbart ikke dra av et hode fra en menneskekropp og få med deler av ryggmargen på kjøpet. Vi er ikke bygd slik fra naturens side. Men dette tjener faktisk et spillmekanisk formål slik vi har utviklet spillet.

- Vi har ikke satt oss som mål bare å lage et brutalt og voldelig spill. Vi har lagd et spill basert på fryktelige monstre og mennesker fanget mellom dem. Men vi har fokusert på å gjøre dette i samsvar med mytologien som omgir franchisen.

All denne eksplisitte volden har ført til at «Aliens vs. Predator» har slitt med å få spillet godkjent i den Australske sensuren, et land kjent for være det vanskeligste. Men til slutt gikk det bra, etter at utgiver SEGA anket dommen. Likevel er dette et symbol på at dette spillet på ingen måte passer for de aller yngste.

SAMMENVEVD HISTORIEDEL

Rebellion-sjefen fortsetter med å fortelle litt mer om hvordan enspillerdelen i «Aliens vs. Predator» er delt opp i tre elementer som følger spillets ulike raser.

Du får nemlig presentert en handling som både gir deg mulighet til å spille som en marinesoldat, samt oppleve hvordan det er å være Alien og Predator i praksis.

Historiedelen skal gi en sammenvevd opplevelse.

Kingsley gir oss innsikt i flerspillerdelen også, der Rebellion har fokusert på å legge til rette for mange intense onlinekamper.

Du vil skvette og bli nervøs for hva som skjuler seg bak neste hjørne.

- Det mest håndgripelige i enspillerdelen er partiet der du spiller som en marinesoldat, da spillet inntar en stil som en slags overlevelsesskyteopplevelse. Du vil skvette og bli nervøs for hva som skjuler seg bak neste hjørne og til tider trigge kaos der du er fanget i kaoset og undrer om du kan overleve.

- Så litt om Predator-delen av spillet, som jeg tror er den nest enkleste karakteren for folk å relatere seg til, rent spillmekanisk. Her kan du åpenbart bevege deg på bakken men du kan også hoppe opp i trærne og bevege deg raskt i høyden og hoppe langt.

- La meg si noe om det som for de fleste spillerne kanskje er den vanskeligste karakteren å spille, nemlig som Aliens, som kan bevege seg friere – på vegger, tak…bokstavelig talt over alt! Aliens har ingen langdistansevåpen – så du er nødt til å snike deg tett på, bruke skygger og mørket. På en måte liste deg inn, slå til og komme deg unna.

- Som resultat av disse ulike karakterene og deres forskjellige egenskaper, blir multiplayer virkelig interessant. Vi har fokusert på å balansere disse ulike egenskapene og lage godt gameplay i flerspiller.

Du har en tilsynelatende uendelig sverm med marinesoldater mot deg, og du må drepe minst en soldat hvert 30. sekund eller hvert andre minutt.

- Derfor har vi lagd mange forskjellige spillmoduser, som for eksempel Predator Hunt – hvor du bare scorer poeng om du er Predatoren. Alle andre er marinesoldater. Dreper du Predatoren så får du spille som denne, og den andre personen må spille som en soldat.

- Så du har en tilsynelatende uendelig sverm med marinesoldater mot deg, og du må drepe minst en soldat hvert 30. sekund eller hvert andre minutt. Det er en virkelig interessant spillmodus, for du får en dynamikk der klokka tikker og alle som spiller som soldater vet at det er en Predator der ute som de jakter på.

- Er du Predatoren kan du holde deg tilnærmet usynlig og jakter fra høyden eller på bakkenivå. Soldatene ser bare fotspor og folien som omgir deg og skyter delvis på måfå for å jakte deg ned. Akkurat som man husker fra filmene. Samtidig vet også alle marinesoldatene at du må drepe før klokka har telt ned.

- I tillegg har vi en Survival-modus hvor du har et lag med marinesoldater mot en endeløs horde av Aliens i et temmelig begrenset spillmiljø, og hvor du bare finner mer ammo ved å driste deg ut i skyggene og mørket, og må holde sammen for å overleve. Den som vinner spillet er den som er den siste overlevende.

ESSENSEN AV HORROR

Det er ingen tvil om at man i dette spillet har gått for den snikende, klaustrofobiske atmosfæren som du finner i den aller første «Alien»-filmen, regissert av Ridley Scott.

Mer enn den mer actionpregete oppfølgeren skrudd sammen av James Cameron.

Kingsley er på ingen måte uenig:

- I enspiller går vi for horroraspektet, følelsen av å være alene. Du støter på andre soldater, spesielt i begynnelsen av spillet, og det er én karakter som fra distanse hjelper deg med rømningen fra denne kolonien hvor du er avskåret. Men i bunn og grunn er det en soloopplevelse. En overlevelsesopplevelse.

Han fortsetter med å definere hva han og teamet syns gir den mest effektive horroropplevelsen i spillform.

Essensen av horror, i hvert fall i mitt hode, er følelsen av å være alene på et sted som er mørkt og skummelt.

- Essensen av horror, i hvert fall i mitt hode, er følelsen av å være alene på et sted som er mørkt og skummelt, der du er nødt til å stole på deg selv. Det er mindre skremmende om du har andre personer med deg. Når du er alene og du begynner å gå tom for ammunisjon, og trasker rundt i mørket når det begynner å pipe på motion tracker’en din – det er essensen av oppslukende gameplay.

- Det jeg syns er interessant med historiedelen av AvP, er hvordan de tre rasene interagerer med hverandre. I enspiller får du en handling hvor du spiller som én karakter, for eksempel som en marinesoldat. Så, når du senere spiller som en Predator, får du en annen synsvinkel og et annet perspektiv på det hele og tenker «ahhhh! Det var det Predatorene gjorde når jeg prøvde å komme meg forbi det punktet av spillet!».

- Så man får en interessant, tredimensjonal historie servert. Ikke bare tre ulike raser med hvert sitt sett av unike egenskaper, men også en interessant historie – noe som har vært en ganske stor utfordring å få til fra et utviklerståsted.

- Dere har fordelen ved å ha noen virkelig ikoniske, sterke karakter i spillet. Men gjør det deg også litt ydmyk i forhold til om dere klarer å matche folks forventninger til et spill som inneholder både Aliens og Predatorer?

- Det er noe vi er litt spente på, ja. Men vi har allerede lagd et av de mest skumle spillene som folk har opplevd før. Kan vi klare det igjen? Jeg tror absolutt vi har klart nettopp det. Forventningene er veldig store til dette spillet. Og jeg håper vi klarer å møte disse.

- Hva kan du si rundt våpen i spillet? Det har vært litt spenning knyttet til hva man kan velge, spesielt når det gjelder Predator-arsenalet i spillet?

- Vi har ikke med noen nye våpen til Predatoren, for vi har noen restriksjoner i lisensen fra rettighetsholderne vedrørende hva vi kan gjøre. Alle elementene man forventer å finne er med, men ikke vær bekymret: Det er noen få tvister og utvidelser i det vi har gjort denne gang som vil gjøre spillopplevelsen veldig interessant…   

- Finnes det planer om nedlastbare utvidelser eller en «Gold Edition» av spillet?

- Vi er faktisk i diskusjoner med SEGA om nettopp disse tingene akkurat nå. Forhåpentligvis vil vi få tid og ressurser til helhjerta å støtte fellesskapet rundt spillet etter lansering, avslutter Jason Kingsley i Rebellion.

«Aliens vs. Predator» slippes 19. februar, til PlayStation 3, PC og Xbox 360.

PS: Etter Stockholms-intervjuet, oppdaterte vi oss med Kingsley rundt siste nyhetene rundt hans neste utgivelse nå på nyåret 2010, for å få med de siste detaljene i denne saken.

Se video fra spillet, først en som gir oss et innblikk i historiedelen av AvP:

Trailer med fokus på Aliens mot Predator-action:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3