Xbox One X

Verdens kraftigste konsoll, så hva nå?

(PressFire.no): Det har ikke manglet på store ord rundt Microsofts oppgraderte Xbox One – Xbox One X - tidligere kjent som Project Scorpio.

Og teknologiganten har tallene med seg – dette er verdens kraftigste spillkonsoll.

Liten og tungt utstyr

Den er også overraskende liten sak, som bare måler 30 cm på det lengste, 24 cm i dybden og nesten 6 cm i høyden. Det er mindre enn en PS4 Pro i areal, men også ørlitegrann høyere.

Det tar den imidlertid igjen i vekta, hvor den med sine 3,7 kilo nesten er den halvkilo tyngre enn Sony sin trimma PS4-maskin.

Med 8 GB flash-minne, 1 terabyte hdd, 12 GB GDDR5 med 326 GB/s, 4K blu-ray-drev med HDR-støtte, HDMI 2.0b ut med AMD FreeSync-støtte, HDMI inn for tv, 3 USB 3.0-porter (én foran og to bak) og optisk lydutgang overgår den stort sett PS4 Pro på allepunkter.

På målstreken kan Xbox One X notere seg 6 teraflops mot PS4 Pro sine 4,2 - hvordan det vises igjen i spillene er opptil utviklerne.

Designen anser vi for en god forbedring sammenlignet med originalen – overhodet ikke noe møbel, men mer stilren og vil ikke skjemmes under en tv eller i en stereobenk. Det hjelper også at den enorme strømforsyningen nå sitter inne i maskinen. Det må også være lov å påpeke hvor lik den originale PlayStation 2 den er i utseende.

Pass imidlertid på - den kan bli ganske varm og trenger nok frie luftveier for å holde seg stabil. Den lager imidlertid ikke særlig støy. Vifta i vår PS4 Pro blir langt mer stressa i samme benk, faktisk blir den ganske hissig om den ikke får puste godt.

Men vi tviler på at konkurrentene mister nattesøvnen av den grunnen - det er mange parametere som skal oppfylles for en suksessfull konsollsatsing – en kraftig maskin er bare én av dem.

Veien til spillsatsingenes gravlunden er brolagt med teknisk overlegne maskiner.

Content is king

Nintendo demonstrerte tidligere i år at du overraskende langt med bra innhold – Nintendo Switch er en braksuksess – det med den svakeste maskinen av de tre konkurrentene.

Sony har også investert i egne spill til sin konsoll, noe de har nytt godt av og er nå markedsleder med snart 70 millioner solgte maskiner.

Microsoft har imidlertid rustet ned innholdsproduksjonen, noe som merkes godt nå. Den nye konsollen ramler nærmest ut i butikkene uten en stor egen tittel til å sette den i lyset.

Riktignok er tanken at «alle» spill blir bedre med Xbox One X, men tredjepartsspill blir også merkbart bedre på PlayStation 4 Pro.

Vi skulle gjerne sett en tittel som fyrer på alle sylindere i maskinen – noe som hadde gitt oss følelsen av at det kun var mulig på konsollen.

Råflott grafikk og lyd

«Forza Motorsport 7», «Halo 5: Guardians» og «Rise of the Tomb Raider» er riktignok rålekre i 4K.

Pikslene i horisonten og kantete linjer i «Forza Motorsport 7» forsvant ikke bare fullstendig i 4K og etterlat et superskarpt bilde med rålekre detaljer, men også i 1080p ble spillet betydelig glattere og skarpere. Såkalt supersampling, hvor 4K-bildet skaleres ned til 1080p, blir en svært effektiv kantutjevner. Samme teknikk brukes ofte med hell på Ps4 Pro.

I «Halo 5» er forskjellene nesten enda større – pikslene var svært tydelige på den originale konsollen, men på Xbox One X er det stort sett ikke en hakkete kant i syne.

Sånt sett har aldri Xbox-spill sett så bra ut som her – det er den beste måten å spille Xbox-spill på.

Teknisk sett kan det imidlertid, i likhet med PS4 Pro, være noe usikkerhet rundt hvilke elementer som blir forbedret på konsollen. For dette er også en såkalt mellomstasjon i konsollgenerasjonen – alle Xbox One X-spill skal også fungere på Xbox One.

Derfor er det varierende deler av spillene som blir forbedret – enkelte får full 4K, mens andre får dynamisk oppløsning som er høyere enn 1080p, noen får utvidet fargespekter (HDR 10) for skjermer som støtter det og andre spill får jevnere flyt i bildene. Og i beste fall - forbedringer i alle ledd.

Med størst sannsynlighet vil tredjepartsspillene se best ut på Xbox One X, rett og slett fordi alle aspekter av maskinen er kraftigere enn Sony sin PS4 Pro. Riktignok med mindre utviklerne slurver – eller at teknologien har spesifikke fordeler på den ene plattformen kontra den andre.

Hvor stor forskjellene blir vil nok variere fra tittel til tittel.

Sympatisk forbrukervennlig filosofi

Foruten ren kraft har Microsoft også et par andre ess i ermet sammenlignet med PS4 Pro og Nintendo Switch er i hovedsak på to punkter – filosofien rundt spill fra andre konsollgenerasjoner og hjemmekinoentusiaster.

Der Sony ikke tilbyr noen form for bakoverkompabilitet har Microsoft implementert en Xbox- og Xbox 360-emulator som gjør det mulig å spille utvalgte spill fra de forrige generasjonene.

I tillegg godtar Microsoft spilling på tvers av konsollene og mange av spillene du eventuelt kjøper gjelder for både XBox One X og Windows 10.

Enkelte av spillene vil også få betydelige forbedringer i form av jevnere bildeflyt og oppskalering.

Digitale spill som er knyttet til kontoen din vil bare dukke opp i biblioteket ditt og gamle plater vil fungere som før.

Det er bare å berømme selskapet for den svært forbrukervennlige tankegangen, hvor du hos konkurrentene stort sett må kjøpe spillene på ny når (eventuelt hvis) de blir relansert for konsollen.

Av dagens konsoller er det også kun Xbox One S og Xbox One X som støtter blu-ray-plater med 4K-oppløsning og HDR-støtte, som gjør den ekstra attraktiv for hjemmekinoentusiaster som ikke vil begrense seg til strømmetjenester for 4K-bilde og HDR.

Riktignok har Microsoft hatt litt startproblemer med bildet i blu-ray-avspilling på sin nye konsoll, men en oppdatering med fiks skal være på vei.

Xbox One X er «bare» en bedre Xbox One – med alt som hører med.

Godt, men seint utgangspunkt

Brukergrensesnittet er langt smidigere og forståelig enn det var på lansering, Kinect-satsingen er lagt ned og tv-fokuset er erstattet med spill.

Dagens konsoll er nok den beste opplevelsen i ren teknikk, men det hjelper lite om det ikke finnes nok eget innhold til å overbevise folk om å trekke 5000 kroner fra kontoen. 

Teknisk sett er den i dag er den sannsynligvis den beste måten å spille tredjeparts spill på, så får vi se om Microsoft får sikret mer innhold – enten ved avtaler eller aller best: egne produksjoner.

Viu venter i spenning på både «Crackdown 3», «State of Decay 2» og «Sea of Thieves». I mellomtiden er nok dette vår nye foetrukne konsoll for tredjepartspill.

Det er i alle fall ikke maskinen det skal stå på nå.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3