- Våre spill er overlegne konkurrentenes

Man kan ikke argumentere mot «Forza» og «Fable», mener Xbox-sjefen.

18. juli 2011 10:41

Spillgiganten Microsoft er selvsikre på at de produserer de beste spillene i bransjen, det kommer frem av et intervju med Microsoft-sjefen Dennis Durkin hos industrygamers.com.

Det er når industrygamers.com foreslår at Microsoft kanskje må kjøpe eller bygge noen nye studioer for å holde følge med konkurrentene at Durkin slår tilbake:

- Da må jeg be deg om å sjekke litt data, bare for å sammenligne førsteparts ytelse i løpet av livssyklus, for jeg mener at ytelsen i form av kvalitetsnivå og enheter per tittel i våre titler denne generasjonen har vært overlegne konkurrentene våre, sier Durkin.

Industrygamer.com påpeker videre at det ikke er mulig å hente ut denne typen informasjon da salgstall i denne skalaen er vanskelig å få tilgang til. Nettsiden velger derfor å bruke gjennomsnittskarakterene hos Metacritic for å sammenligne anmeldelser, hvor det er Nintendo som troner høyest med 77 prosent. Microsoft har 75 prosent og Sony 73 prosent (74 prosent for SCEE og SCEI).

Vanskelig å hente ut data

Problemet er bare at Metacritic sorterer på utgiver, noe som i ikke betyr spill som er utviklet av de respektive. Derfor er også dette bildet feil.

- Du kan ikke argumentere mot titler som «Forza», som konsekvent har kommet ut i en bestemt frekvens og solgt flere millioner eksemplarer. Du kan ikke tvile på ting som «Fable», som igjen har kommet ut i en konsekvent rytme og solgt to og tre millioner eksemplarer. Og nå har nye titler som «Kinect Sports» kommet ut og solgt tre millioner, sier han og fortsetter:

- Vi bygger ikke bare nye merkenavn og holder ved like titler som «Halo», men bygger nye merkenavn i nye områder. Det kommer til å være kjernen hos oss… å bygge disse opplevelsene og tjene penger på dem.

Videre forteller Durkin at de Microsoft-eide studioene går frem som et slags forbilde for å skape en plattformvisjon hvor de setter standarden for hva som er viktig for andre partnere. Han mener også at de fikk plattformutviklerne til å lage en bedre plattform.

«Forza Motorsport 4» lanseres eksklusivt til Xbox 360 den 14. oktober.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3