Spillgiganten Microsoft er selvsikre på at de produserer de beste spillene i bransjen, det kommer frem av et intervju med Microsoft-sjefen Dennis Durkin hos industrygamers.com.
Det er når industrygamers.com foreslår at Microsoft kanskje må kjøpe eller bygge noen nye studioer for å holde følge med konkurrentene at Durkin slår tilbake:
- Da må jeg be deg om å sjekke litt data, bare for å sammenligne førsteparts ytelse i løpet av livssyklus, for jeg mener at ytelsen i form av kvalitetsnivå og enheter per tittel i våre titler denne generasjonen har vært overlegne konkurrentene våre, sier Durkin.
Industrygamer.com påpeker videre at det ikke er mulig å hente ut denne typen informasjon da salgstall i denne skalaen er vanskelig å få tilgang til. Nettsiden velger derfor å bruke gjennomsnittskarakterene hos Metacritic for å sammenligne anmeldelser, hvor det er Nintendo som troner høyest med 77 prosent. Microsoft har 75 prosent og Sony 73 prosent (74 prosent for SCEE og SCEI).
Problemet er bare at Metacritic sorterer på utgiver, noe som i ikke betyr spill som er utviklet av de respektive. Derfor er også dette bildet feil.
- Du kan ikke argumentere mot titler som «Forza», som konsekvent har kommet ut i en bestemt frekvens og solgt flere millioner eksemplarer. Du kan ikke tvile på ting som «Fable», som igjen har kommet ut i en konsekvent rytme og solgt to og tre millioner eksemplarer. Og nå har nye titler som «Kinect Sports» kommet ut og solgt tre millioner, sier han og fortsetter:
- Vi bygger ikke bare nye merkenavn og holder ved like titler som «Halo», men bygger nye merkenavn i nye områder. Det kommer til å være kjernen hos oss… å bygge disse opplevelsene og tjene penger på dem.
Videre forteller Durkin at de Microsoft-eide studioene går frem som et slags forbilde for å skape en plattformvisjon hvor de setter standarden for hva som er viktig for andre partnere. Han mener også at de fikk plattformutviklerne til å lage en bedre plattform.
«Forza Motorsport 4» lanseres eksklusivt til Xbox 360 den 14. oktober.