(PressFire.no): Det er modder Daniel «Cheello» Peterson som har tatt det klassiske skytespillet «Doom» fra 1993 og skrudd om på hvordan spillet rendres.
Han har implementert en helt ny voxel-basert grafikkmotor. Voxler er en slags tredimensjonale piksler, der hver «blokk» har en satt posisjon og farge i spillverdenen – og ved å bruke nok av disse vil man kunne få forholdsvis detaljerte omgivelser og figurer.
Ofte blir disse brukt til å simulere ødeleggelser eller dynamiske områder i spill, siden man kan blåse vekk individuelle deler av modeller og kart.
Voxler i spill er ikke et nytt fenomen, men brukes sjeldent i fullskala (altså at alt er voxler), med noen hederlige unntak som «Teardown» og «Valheim».
Gjør man hver voxel passe stor vil man kunne få til noe som ligner på elementer fra gamle 2D-spill – og «Doom» sine fiender og modeller er et perfekt eksempel på hvordan man kan blåse liv i gamle spill uten at de nye modellene ser «feil» ut.
Faktisk ser det helt naturlig ut, siden fiendene og alle andre 2D-sprites ikke lenger snur seg mot spilleren uavhengig av hvor man står.
Ifølge Cheello skal også «Doom 2» få støtte for voxler om ikke lenge.
Du kan selv se hvordan det hele fungerer i videoen under, eller laste ned modden selv her. «Doom» er helt gratis og har en åpen kildekode om du har lyst til å fikle med spillet selv.
https://www.youtube.com/watch?v=u62gb-oNln8