- Vita mangler sterke spill

Nintendo-legende er ikke bare imponert over Sonys håndholdte. Han innrømmer samtidig egne feilgrep rundt 3DS-lanseringen.

5. mai 2012 13:35

(PressFire.no): Den legendariske spillskaperen Shigeru Miyamoto (bildet), som har en toppstilling hos Nintendo, er ikke uten videre imponert over den håndholdte storsatsningen til rivalen Sony, nemlig PlayStation Vita.

Nylig var han i Paris for å promotere deres egen håndholdte maskin, Nintendo 3DS, som viser nye sider av seg selv som museumsguide på det verdensberømte kunstmuseet Louvre.

Da han der møtte magasinet Edge, kunne han ikke dy seg med å sende avgårde et lite sleivspark mot konkurrenten – om enn i joviale ordelag:

- Vita er åpenbart en kraftig og velutstyrt maskin, og du kan gjøre en masse ting med den. Men jeg ser ikke den kombinasjonen av programvare og maskinvare som ville gjort det til et virkelig sterkt produkt.

Nintendo fikk ikke ferdigstilt lanseringstitler

Nintendo hadde selv det samme problemet da de lanserte 3DS tidlig på året i fjor. Salget deres har tatt seg opp, men det krevde tid, noen sterke titler og et kraftig priskutt.

- Da vi lanserte 3DS hadde vi ikke «Super Mario 3D Land», vi hadde ikke «Mario Kart 7», og vi hadde ikke «Kid Icarus: Uprising». Vi prøvde å ha alle disse klare til lanseringen, men vi klarte ikke å ha dem klare i tide, innrømmer Miyamoto.

Han antyder at Sony har gått i den samme fellen, og vil trenge spill som virkelig klarer å utnytte maskinens potensiale. En spennende maskin i seg selv er ikke nok, noe Miyamoto og Nintendo fikk erfare.

Monumentale underskudd

Vita hadde en forholdsvis sterk lansering i Japan i desember, med 325 000 enheter solgt den første uken. Ved lansering i Europa og Nord-Amerika i februar, kunne en skilte med 600 000 solgte etter lansering. Men siden har salget stupt.

Det gikk kun få uker før selv forgjengeren PlayStation Portable (PSP) solgte bedre enn Vita i Japan.

Kronglete lanseringer av 3DS og Vita spiller selvsagt inn på totalen, når det kommer til det faktum at både Nintendo og Sony nå har opplevd massive underskudd.

Nintendo har meldt om selskapets første årstap, som er på hele tre milliarder kroner. Sony, på sin side, forventer å tape hele 37,1 milliarder kroner. I et forsøk på å snu tapet vil de nå omstrukturere selskapet, hvilket vil koste 10 000 mennesker jobben.

Foto: Paul Sakuma / Scanpix


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3