Electronic Arts fikk æren av å klippe snora da Wii Motion Plus ble lansert tidligere i sommer, dingsen som Nintendo på E3-spillmessen i fjor hevdet skulle føre til pinlig nøyaktige situasjoner foran TV-skjermen. De snakket til og med om 1:1 respons, og jeg merket at jeg ble interessert.
Etter at «Grand Slam Tennis» ble utgitt, det første spillet som støttet denne teknologien, var PressFire både skuffet og litt trist.
Ok, spillet er ikke helt uten kvaliteter, men det handlet mer om å kjempe med de mange feilene i kontrollsystemet, og gameplayet svingte ikke akkurat.
Les også: Vår anmeldelse av «Grand Slam Tennis».
Les også: Vår anmeldelse av Virtua Tennis 2009 (PS3-versjonen).
Hva har så konkurrenten «Vitua Tennis 2009» brygget på til sin Wii-debut?
MANGE LIKHETER TIL SINE STOREBRØDRE
Muligheten til å spille tennis og golf på Wii har vært som en stor og våt drøm siden Nintendos konsoll ble lansert i Europa på tampen av 2006. Er det noe som passer som hånd i hanske med Wii, så er det disse to idrettene.
På launch ble «Wii Sports» inkludert, og i snart tre år har dette vært din eneste trøst om du lengtet etter tennisalbue eller en støl golffot, bare avbrutt av noen uforløste forsøk – i første rekke fra EA på å tjene litt ekstra spenn på Tiger Woods.
Men spillene som klarer å innfri har vi ventet på. Sommeren 2009 skulle sette en stopper for ventetiden, ikke minst etter at EA lanserte et samarbeid med Nintendo og dermed skulle bundle Wii Motion Plus med «Grand Slam Tennis» og «Tiger Woods PGA Tour 10».
«Virtua Tennis 2009» på Wii viderefører på mange måter det spillet leverte på 360, PC og PS3 tidligere i sommer, og har i likhet med EA sine to flaggskip denne sommeren Wii MotionPlus inkludert.
Det første du legger merke til er at mulighetene er nesten like store som versjonen på de andre plattformene. Du har de samme strengene å spille på når det gjelder å skape deg selv som spillbar karakter, og finner den samme menyen i enspillerdelen når det gjelder minispill og karrierefremmende elementer fordelt på globusen. Også onlinespilling er med.
Karrieredelen er bedre enn i «Grand Slam Tennis», ikke minst i forhold til minispillene som er et must når du først skal prøve å skape suksess på Nintendo Wii.
Wii MotionPlus har til nå føltes som tidenes PR-bløff i spillsammenheng. Kontrollerne responderer nøyaktig om du befinner deg utenfor kampsituasjon - det vil si om du tester tennisracket din mens du venter på en serv. Men så fort du har to spillere, bevegelse og en ball som fyker over nettet, ja, så skuffer teknologien.
Eller; det kan tenkes teknologien funker, men at spillmakerne enda ikke har klart å vise oss potensialet i praksis.
Du finner deg selv i å tenke tilbake på «Wii Sports», selv om det har gått nesten tre år siden denne samlingen sportsspill ble inkludert ved Wii-lanseringen.
EN KAVALKADE AV FEIL«Virtua Tennis 2009» på Wii har noen utilgivelig stygge skraper. La oss ta de i tur og orden. Hold deg fast, for det er en god del skrap:
Spiller du doublekamper opplever du at grafikken begynner å hikke noe voldsomt. Flyten forsvinner, og dessuten opplever du en AI (kunstig intelligens) i kamper mot konsollen som er noe av det mest horible jeg har sett.
Med- og motspillere løper rundt som hodeløse høns, og du befinner deg ofte in limbo når det gjelder å vite om du skal slå til med en backhand, eller om medspilleren din faktisk har kontroll.
De som har spilt Virtua Tennis før vet at for å avansere i verdensrankingen er det essensielt at du både velger enspiller og double når du melder deg på turneringer, men på grunn av den håpløse konsollintelligensen blir du nødt til bare å gå for enspiller – og dermed får en langsommere progresjon opp på resultatlistene.
«Grand Slam Tennis» har en bedre grafikk enn «Virtua Tennis 2009», så spillet skuffer altså også på dette feltet. Teksturene på gressunderlag, for eksempel. I EA sitt spill finner du grønne nyanser, selv om de har beholdt en tegneserieaktig stil. I «Virtua Tennis 2009» er alt flatt, kjedelig og fremstår nesten uskarpt.
De største problemområdene for undertegnede var imidlertid noen helt ubegripelige valg utvikleren har gjort i forhold til det å i det hele tatt komme deg inn på banen for å spille litt tennis.
I menyene møter du tilsynelatende enkle valgmuligheter: Karrieredel, opplæring og trening, samt flerspillermoduser og en slags introduksjon til Wii MotionPlus' uransakelige veier gjennom litt hjelp til kontrollerne.
De første gangene jeg spilte «Virtua Tennis 2009» på Wii var det i tospann med en kompis. Etter å ha trykket deg gjennom første meny møtes du av en ny der du velger om du er høyre- eller venstrehendt, samt melder deg klar til dyst.
Vi overså først den merkelige illustrasjonen av en Wii-kontroller som ligger over disse valgmulighetene, noe som viser seg å være en sentral del av spillbarheten og utfallet av kampene.
Spillet registrerer nemlig ikke om du er (den lykkelige?) eier av en Wii MotionPlus automatisk. Du er nemlig nødt til å klikke på kontrollersymbolet og velge WMP foran hver eneste kamp, til og med om du har meldt deg på en turnering og skal spille flere matcher på rekke og rad.
Du finner imidlertid enda flere elementer som irriterer kraftig når du er i kampsituasjon. Før hver eneste ballvekskling er du nemlig nødt til å sikte på et symbol ved spilleren din med Wii-kontrolleren for å melde deg klar til kamp. Jeg mener bokstavelig talt: Hver eneste gang – også mellom en førsteserv som gikk utenfor og et andre forsøk.
Står du og venter på motstanderens serv, er det ikke en naturlig bevegelse å strekke kontrolleren mot skjermen, peke nøyaktig på den lille rundingen og vente på at du registreres, for så å gå tilbake i posisjon for å returnere serven.
Jeg skjønner rett og slett ikke hva utvikleren har tenkt på her. Hvis de er opptatt av å skape flyt i spillet, men samtidig er bekymret for om begge spillere er parat, kunne de i det minste lagt denne funksjonen til et trykk på A-knappen. Dette fenomenet støter du bare på om du spiller med WMP-kontrollere.
FORHASTET MOTION PLUS-FIKSERING?For å bryte opp litt i rekken av nådeløs slakt av «Virtua Tennis 2009», kan vi nevne at det å spille mot konsollen i enkeltkamper og turneringer er en mindre strevsom opplevelse enn det man finner i «Grand Slam Tennis».
Du føler faktisk raskere at slagene sitter der du vil de skal havne, og finner ut at spillet inneholder noen ingredienser fra 360-, PC- og PS3-versjonene som gjør at spillet engasjerer. Bytter du derimot AI'en med en levende kompis eller venninne og prøver deg på denne tospillervarianten, får du hilse på om mulig flere frustrasjonsmoment.
I motsetning til EA-konkurrenten, får du ikke en split-screen men må bytte plass på å få spillfiguren din nederst på skjermen.I og for seg en ulempe, kontra det å kunne konkurrere på lik linje og ha bedre oversikt over hva du skal foreta deg, men det verste er resultatboksen øverst i hjørnet som oppdaterer deg med poeng og antall game-status underveis.
Denne boksen toner ned av og til, men ligger ofte over hodet på spilleren plassert øverst i skjermen, og skygger dermed over ballen. Dermed mister du fort oversikt og kontroll, noe som er enda en utilgivelig tabbe fra utvikleren.
På grunn av den klønete menyen som gjør at du må velge Wii MotionPlus-kontroller foran hver eneste kamp, fikk undertegnede også rikelig mulighet til å teste spillet uten WMP.
Som i «Grand Slam Tennis» funker spillet fint uten Nintendos superdings. Paradoksalt nok kanskje bedre, om du bare er ute etter kjapp, uforpliktende (tennis)moro med en venn.
Uten MotionPlus fremstår begge tennisspillene nemlig som de litt mer voksne variantene av «Wii Sports». Du dasker og slår som du vil, spilleren responderer (ofte) i nærheten av det du siktet på, og den beste vinner – som regel. Du får i tillegg et hjelpemiddel ekstra i form av et "slag-meter" presentert på skjermen, som viser deg timingen når du bør slå for å få motstanderen i kne.
Med WMP har du flere strenger å spille på, men spillet fremstår som vanskeligere. Mestrer du kontrollerne og legger ned mye tid, har du til og med kanskje noen ess i ermet i forhold til nyanser i spillet.
«Virtua Tennis 2009» på Wii er på langt nær det spillet det kunne ha blitt. Hadde Sumo Digital, utvikleren, fjernet noen av hindrene du møter på – menyklusset, en klønete resultattavle over hodet på en av spillerne og det at du må klikke deg klar foran hver eneste serv – hadde spillet vært mye bedre.
Det virker nesten som om SEGA og Sumo Digital har forhastet seg gjennom utviklingen på Wii-versjonen for å få med Wii MotionPlus, og dermed ikke la konkurrenten «Grand Slam Tennis» få stikke av med æren som det første og eneste tennisspillet i 2009 som støttet WMP.
Personlig hadde jeg ønsket at de på et tidspunkt bare hadde gjort ting litt enklere for seg selv, og hadde brukt mer tid på å få til de fundamentale, spilmekaniske grunnpilarene i spillet som er helt absurd dårlige.