New York (PressFire.no): I forrige uke ble det altså klart at PlayStation 4 blir den første konsollen som kommer til å tilby spilling i 4K-oppløsning.
Nå er det riktignok ikke snakk om full såkalt native 4K-oppløsning, altså full og ekte 4K, men høyere oppløsning enn 1080p som bruker et fiffig oppskaleringstriks til 4K.
Men hvor betydningsfullt blir dette når maskinen kommer i november?
I anledning avdukingen av de nye PlayStation 4-maskinen fikk vi se noen av spillene som vil støtte 4K på PlayStation 4 Pro.
Stasjoner utstyrt med PlayStation 4 Pro og ferske tv-er fra Sony skulle vise fram fordelene med den nye konsollen – både tidligere spill fra PS4-biblioteket og kommende spill sto på utstilling.
4k, men av hva da?
Oppløsningen på bildet er tross alt «bare» uttegningen av bildet, og det hjelper lite om innholdet som utgjør bildet ikke egner seg for høyere oppløsning.
For flere piksler i et dataspill er langt mer krevende for en datamaskin eller en konsoll å jobbe med enn for eksempel video eller foto. Det krever verdifull kapasitet i prosessorene, og man kan lurer på om 4K er det beste og smarteste nedslagsfeltet for å bruke kraften.
Argumentet til Andrew House er at de har «maksimert 1080p», noe det er temmelig enkelt å argumentere mot. Ikke bare har denne generasjonen vært preget av spill som overhodet ikke klarer å holde en jevn tiltenkt bildeoppdatering, men det finnes nesten ubegrensede muligheter å forbedre bildene selv innenfor rammene 1920 i bredden og 1080 i høyden.
Ikke bare kan detaljene økes i form av bedre teksturer, men også effekter og antall polygoner. I tillegg kan hele kan selvfølgelig også lakkeres med mer avansert kantutjevning.
Poenget mitt er at 4K føles litt prematurt, og jeg skulle gjerne sett dagens spill kjøre enda bedre i 1080p før vi begynte å snakke om 4K. Verken «Project Cars» eller «Assetto Corsa» klarer å holde en jevn flyt, og jeg skulle gjerne sett smellvakre «Unharted 4: A Thiefs End» med 60 bilder i sekundet.
Råflott
Når det er sagt, så er det ikke tvil om at de spillene Sony viste fram i 4K og HDR etter avdukingen på scenen, tok seg svært godt ut. Jeg kan til og med strekke meg til rålekkert, fjongt og flott.
Det var spill som «Horizon: Zero Dawn», «Uncharted 4» og «Days Gone» som ble brukt for å vise fram PS4 Pro fra sin beste side – spill som allerede har fått oppmerksomhet for sin råflotte grafikk.
Og det er ingen tvil om at disse spillene så bra ut på en svær 4K-skjerm, men når sant skal sies var det svært utfordrende å se forskjell på 1080p-versjonen når det ble byttet til 4K (noe de kunne gjøre med et tastetrykk), og faktisk var det flere ganger spillskaperne måtte påpeke spesifikke detaljer for at skuelystne skulle klare å se forskjellen.
For eksempel måtte de peke på blader på trærne langt unna eller navneskilt på brystet til en spillfigur før tilskuerne så at det var en forbedring.
4K er selvfølgelig skarpere, og jeg mener det har mer for seg for spill sammenlignet med film og tv-serier. Dette fordi synlige piksler og pikselkanter er et tilbakevendende «problem» for spill og er sikkert det elementet som bryter illusjonen oftest for meg.
Men foreløpig føles 4K-revousjonen som noe prematur, og jeg sitter igjen med følelsen av at kraften i den kommende konsollen kanskje kunne ha blitt bedre brukt for å gi oss bedre, større, jevnere og mer detaljerte opplevelser på våre «gamle» 1080p-skjermer.
Ikke undervurder HDR
De fleste vil nok se større forskjell med det nye såkalte HDR-bildet, altså utvidet fargespekter. Men dessverre må du faktisk være fysisk tilstede med en HDR-skjerm for å se forskjellen, fordi pc-skjermen din ikke klarer å gjengi HDR-bilder fra videoene.
Her må du altså komme deg i tv-sjappa om du vil se hva forskjellen er om du ikke allerede har en HDR-klar skjerm - noe vi snakket med Sony-sjef Jim Ryan om tidligere.
Arne Meyer fra Naughty Dog fortalte oss at informasjonen, altså detaljene i bildet, allerede finnes i spillene, men at det begrensede fargespekteret i tv-ene står i veien for å vise dem.
I «The Last of Us» fikk vi se hvordan det som var en nærmest hvit himmel plutselig fikk skyer med HDR-aktivert, mens en strand i «Uncharted 4» gikk fra å være et slags overeksponert gult gulv til å få masse detaljer fra sandkorn. Også her kom plutselig himmelen mer fram, mens også detaljer i skyggene ble tydeligere.
En demonstrasjon av det kommende åpne zombie-spillet «Days Gone» viste oss hvor mye mer detaljer som kommer fram når man har sola direkte i ansiktet, eller hvordan detaljer fra utsiden av et hus forsvinner når du går inn. Med HDR kan du fremdeles se skogen og zombiene på utsiden gjennom vinduene og døra mens du er inne.
Forskjellen er ikke dramatisk, men i denne runden var den tydeligere enn forskjellen mellom 1080p og 4K. Det var nok også grunnen til at mesteparten av fokuset i denne seansen handlet om HDR, og ikke 4K. Samtlige utviklere som demonstrerte spillet sitt brukte mer tid på HDR enn oppløsningen.
Sympatisk, men også usympatisk pris
Men noe av det smarteste Sony gjorde med den nye og kraftigere konsollen, var den relativt sympatiske prisen. Om vi skal tolke forhåndsbestillingene her i landet, ser det ut til at 399 dollar lander på rundt 4200 kroner her i landet.
Det betyr at den nye maskinen er innen rekkevidde til å bare bli den nye standard-modellen, i motsetning til den nye og mindre Slim-modellen som Sony prøver å vinkle som budsjettilbudet, men i praksis blir dyrere enn forrige modell her i landet. Vi spår at markedet vil velge Pro-modellen som den nye standardmodellen.
I praksis erstattes på mange måter bare dagens modell med en kraftigere maskin, som drar mer nytte av ny teknologi. Den kommer også på et beleilig tidspunkt for dem som vurderer PlayStation VR, for den skal gi et etterlengtet løft i spillene til Sonys nye VR-briller som lanseres i oktober. Det vil vise seg om den klarer å minske hoppet opp til konkurrentene på pc.