I løpet av drøye to uker i mai slippes store deler av bilspillbeholdningen for 2010. «ModNation Racers» og «Split/Second» er allerede ute i butikkene, mens Bizarre Creations' «Blur» kommer i neste uke.
Alle tre har særpreg og ulikheter, men deler samtidig ønsket om å engasjere i høye hastigheter – gjerne ved hjelp av eksplosive hemmeligheter skjult under panseret.
«Split/Second» er utviklet av Black Rock Studios, folka bak ATV-spillet «Pure» som nærmest kom ut fra intet i 2008 og blåste tøflene av oss med sin MotorStorm-møter-SSX-stil.
Denne gang gir de deg muligheten til å ommøblere en flyplass eller et havneområde – og det mens du introduserer konkurrentene dine for en brennende jumbojet på vei inn for landing eller et 100 meter høyt lasteskip i fri dressur.
Bigger is better, har utvilsomt vært arbeidsmottoet til det Disney-eide spillstudioet.
«BURNOUT 3»-KLASSE
La det ikke være noen tvil: «Split/Second: Velocity» er rasende morsomt! Ikke siden «Burnout 3: Takedown» i 2004 har et arkadebilspill imponert og innovert på samme måte.
Der «Burnout 3» for alvor introduserte strålende grafikk, en god onlinedel og stiliserte, spektakulære kollisjoner i høy hastighet på en måte vi ikke hadde sett før, gjør Black Rock Studios mye av det samme for miljøene rundt selve løypa.
Det første først. Rammen rundt «Split/Second» er et fiktivt reality-TV-show der deltagerne gjennom en sesong bestående av 12 episoder skal knive om premier, ære og berømmelse. Du klatrer på stigen i en karrieremodus som tar utgangspunkt i denne TV-produksjonen – komplett med «next on Split/Second»-fortellerstemme mellom episodene og alt.
Hver episode består av minst fem-seks løp. I tillegg kan du låse opp bonusløp hvis du når bestemte mål. Selve formatet spillet blir presentert i har ingen nevneverdig funksjon utover å tilby en annen ramme for et billøp enn vi vanligvis forbinder med denne sjangeren – men til gjengjeld har dette gitt utviklerne et alibi for å dra på med Hollywood-effektene, svulstig musikk og skikkelig Jerry Bruckheimer-stil.
Nettopp Bruckheimer, som står bak popcornproduksjoner som «Con Air», «Armageddon» og den premiereaktuelle «Prince of Persia»-filmen, har vært en uttalt kilde til inspirasjon for spillskaperne. Og det merkes.
Du får et lite kobbel av konkurranseformer, alt fra de mer tradisjonelle der det «bare» er viktig å komme over målstreken først, til de mer ukonvensjonelle som å dukke unna missiler fra et kamphelikopter som sirkler over banen.
De fleste modusene lar deg benytte det kanskje mest utpregede kjennetegnet med «Split/Second», nemlig den som omhandler eksplosiver og muligheten til å trigge feller plassert rundt banene. Ved å sladde, ligge i dragsuget rett bak en konkurrent eller hoppe, fyller du opp et meter som er essensielt om du kjenner suget etter å la det regne ild over konkurrentene dine – eller rett og slett vil endre løypetraséen radikalt.
Du har også sjansen til å åpne snarveier ved å bruke oppspart Power Play, som denne nyttige egenskapen er kalt.
EKSPLOSIV MORO
Du har to ulike måter du kan utløse eksplosjoner på. Den mildeste varianten trigger for eksempel eksplosive tønner eller gjør at en brennende buss blir slengt inn på veien.
Her er selvsagt hele poenget at du beregner tidspunktet for en slik flammende overraskelse til perfeksjon.
Muligheten til å utløse en kruttsterk overraskelse får du kun når du skimter en eller flere konkurrenter foran deg. Et lite ikon over bilene forteller at du nå har mulighet til å farge himmelen rød – og samtidig rydde et par plasser på resultatlista.
Følelsen av å se to eller kanskje til og med tre-fire konkurrenter i slow motion etter møtet med en av disse fellene er fantastisk! Hastigheten i racet går ned, kameraet beveger seg fra din egen bil og frem til området på banen der temperaturen overgår djevelens private pizzaovn. Tenk deg da hvordan det føles når et atomkraftverk manipuleres i grunnvollene – eller når en enorm båt plutselig blir en del av banen?
De største fellene er kun mulig å trigge når du har fylt Power Play-meteret helt opp til nivå tre. Til gjengjeld har du en langt mer helhetlig ødeleggelse i vente, for her kan du blåse et flykontrolltårn over ende og på den måten lage en helt ny løypetrasé. Eller min favoritt: Få en diger båt til å løsne fra sin tørrdokk og seile sakte ned mot dine fiender i sporet mens de desperat tråkker gassen i bånn i et forsøk på å redde skinnet sitt. Dette er også en manøver du kan gjøre i onlineløp, og det føles sjelsettende bra!
Karrieredelen låser opp nye biler og åpner muligheten til å nyte banene også i quick play. Foruten de nevnte variasjonene med standardrace og Air Attack (missil og helikopter), har du også moduser der du for alt i verden ikke vil ligge sist når klokka har tikket ned til 0 – eller kjører alene rundt løypa og må dukke unna eksplosjoner med det mål å komme inn til mål på best mulig tid.
Variasjon i moduser og ulike baner er ikke så stor som jeg hadde forventet fra spillet. I løpet av de 12 episodene får du blant annet ta turen til et flyplassområde, den nevnte havnen, et kjernekraftverk, et Hoover Dam-inspirert område og noen baner som finner sted i urbane strøk. Alle med kjennetegnet at de har potensial for enorm ødeleggelse.
Til gjengjeld gjør et beskjedent utvalg baner at du blir godt kjent i miljøene - noe som nesten er en selvfølge om du skal ha glede av å detonere godsakene som endrer løypene.
STILSIKKER RAMME
Så langt har du sikkert fått fornemmelsen av at «Split/Second» skiller seg litt fra andre arkadebilspill med løs snipp, og det er helt riktig.
Lyd- og musikkaspektene ved dette spillet bygger effektivt på følelsen av Hollywood. Det er høyt, stort og farlig – noen ganger på grensen til vulgært. Akkurat som det bør være når man ser hva du kan utrette ved å utløse kreftene som ligger i Power Play.
Også den grafiske stilen i spillet er med på å løfte begivenhetene noen hakk. Idet du passerer et utbrent bilvrak virvles askepartikler opp på frontruta di.
Når en konkurrent detonerer en bombe med det mål å få deg ut av dansen, blåses bilen sidelengs fem meter mens du desperat kjemper for å få kontroll over kjøretøyet før du møter veggen. Lyden drukner som om hodet ditt blir dyppet ned i en bolle med salsasaus, bildet mister farge og du blir nesten grepet av panikk når dette skjer. Rumble-funksjonen i håndkontrolleren hjelper deg sammen med det visuelle og den nevnte lydsiden i spillet til å få en følelse som i sum overgår det meste du har sett eller spilt. I hvert fall av bilspill på denne siden av «Burnout Paradise».
Flerspilleraspektet i slike bilspill er viktig, og du kan da også konkurrere på flere måter mot andre når du føler karrieredelen er unnagjort. Enten lokalt eller online. De 12 episodene enspillerdelen består av kan nemlig på et tidspunkt bli litt monoton – og da er det godt å vite at Black Rock har skreddersydd onlinespilling som lukter svidd.
Her tvinges du også til å kjøre med en litt annen taktikk, for i karrieredelen handler mye om å finne en slagplan som gir deg de nødvendige pallplasseringene ved å unngå AI-bilenes forutsigbare motstand.
Som i et Kart-bilspill vet du at det neppe er lurt å ligge i tet hele veien. Da er du en levende blink for alt som måtte finnes av farlige feller. Online handler det aller mest om å ha den raskeste bilen og stikke avgårde fra start – noe du bare får ved å runde karrieredelen eller å handle pakken på PSN eller XBLA som låser opp hele garasjen av kjøretøy. Sleipt eller smart fra utviklerne – det er i hvert fall realitetene…
Det har kommet andre spill før som utforsker noe av det samme som Black Rock Studios gjør her, blant annet Full Auto-spillene som også lot deg dekorere med våpen og eksplosiver.
Men ingen har til nå klart å lage et så strømlinjeformet, lekkert og engasjerende bilarkadespill der du trer inn i rollen som landsskapsarkitekt bevæpnet med store mengder dynamitt.
«Split/Second» kommer til å gi deg et stort hakeslepp i forhold til den ødeleggelsen du kan frembringe ved et lett trykk på spillkontrolleren. Er du på jakt etter en verdig avløser til «Burnout Paradise» – og et spill som gir deg heftig, motorisert konkurranse med andre spillere online? «Split/Second» har ikke den samme åpne strukturen og friheten som «Burnout Paradise» men gir deg valuta for pengene i all sin eksplosive prakt.
NB! Spillet er lansert 21. mai til PS3, PC og Xbox 360. Vi har testet spillet på sistnevnte plattform.