- Spill kan kutte ned videregående skole til ett år

Spillbransjens far vil revolusjonere læringen.

27. oktober 2011 08:07

BERGEN (PressFire.no): - Ved å ta i bruk dataspill kan den videregående skolen kuttes ned til ett år.

«Spillbransjens far» Nolan Bushnell var ikke nådig mot dagens skole da han besøkte Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF) sist helg i forbindelse med dokumentarfilmen «Something Ventured».

- Dagens skolesystem er dysfunksjonelt. Det lærer barn å ikke være kreative. Vi må omdefinere utdanningen, tordnet Bushnell.

Spillveteranen forklarer at man vil lære ti ganger raskere ved å bruke spillmekanikker til å framskynde dannelsen av nevroner i hjernen. For å bedre læringen vil Bushnell utnytte det spillforskere kaller flow - følelsen av å forlate kroppen og bli ett med spillet, eller i dette tilfellet læringen.

Fnyser av kritikken

At noen kritikere hevder en utstrakt «spillifisering» av vanlige aktiviteter fører til negative konsekvenser, som at man lærer å forvente umiddelbar respons og premiering for det man oppnår, fnyser Bushnell av:

- Herregud, det ville vel vært forferdelig. Alle kalvinistene som mener man ikke kan oppnå lykke uten lidelse blir vel forferdet av en sånn idé. Norge er jo et land fullt av kalvinister, sier han med et glis.

- Lærere hater denne idéen om at barn faktisk skal lære noe. Hvis du møter en som er motstander av å bruke spill til læring - spør ham om han er lærer, og hvorfor han har gjort en så dårlig jobb den siste tiden.

- Barn trenger å lære mer effektivt, slår Bushnell fast.

Sosiale spill

Bushnell er stor tilhenger av «Minecraft», som han også tror kan være nyttig i utdanning:

- Det er så mange problemer som må løses. Konseptet med oppskrifter og råvarer er bra. Minecraft er at de beste spillene som har kommet de siste årene, skryter han.

På spørsmål om hva spillbransjen bør satse på framover sier Bushnell at det ligger et stort potensial i virale sosiale spill som spilles med mobiltelefoner.

- Se for deg muligheten til å sette i gang kortvarige spill på T-banen sammen med vilt fremmede. Det trenger ikke vare mer enn noen minutter. Men det avgjørende er at prosessen med å komme i gang og spille er helautomatisk. Dette kommer garantert på markedet i løpet av to år.

Når vi spør om Bushnell jobber med et slikt spill nå, svarer han med et raskt «kanskje» - og smiler slik bare en hemmelighetsfull spillprodusent kan.

Kritiserte «Grand Theft Auto»

- For 4 år siden sa du ifølge Electronic Design at videospill var i et kappløp mot bunnen, og at de var søppel. Er dette noe du står for i dag?

- Jeg har vært en uttalt kritiker av «Grand Theft Auto»-serien som glorifiserer anti-sosial oppførsel som å sparke ned prostituerte og stjele biler. Det er unødvendig. Men jeg synes det er veldig mye bra i spillindustrien. Uttalelsen ble tatt ut av kontekst, forklarer han, og supplerer med at det er helt i orden å drepe zombier og romvesener.

- Du uttalte også at videospill ikke var sosiale slik som brettspill, og at du savnet videospill hele familien kunne sette seg ned med. Hvordan ser det ut i dag?

- Mye har skjedd på fire år, og det er mange sosiale spill som passer for hele familien. Samtidig er mange spill egentlig sosiale av natur. Jeg spiller med en fyr fra Kina på nettet, som jeg aldri har møtt, og likevel føler jeg at jeg kjenner ham og familien hans fordi vi har pratet sammen i noen år. Virtuelle venner er også ekte venner.

Suksessen Bushnell opplevde med Atari på 70-tallet varte ikke mange år før selskapet ble kjøpt opp, og ifølge mannen selv var dette begynnelsen på slutten:

- Det er en naturlig utvikling at kreative selskaper blir tatt over av regnskapsførere. Atari var ekstremt kreative, men ble tatt over av Warner som melket livskraften fra selskapet. De trodde de kunne hente inn mer kreativitet ved å kjøpe opp kreative selskaper, men så fortsatte de med det samme elendige lederskapet.

- Samtidig så gjør det egentlig ikke så mye. Ved å kjøpe opp selskaper bidrar de med penger til de egentlige gründerne, som igjen kan starte nye bedrifter og være enda mer kreative, følger han opp.

- Ja, for det er vel slik at små uavhengige utviklere står for mye av innovasjonen?

- Det er det ingen tvil om. Det samme skjer i filmbransjen, men når nyvinninger viser seg å ha livets rett blir de som regel plukket opp av store utgivere som distribuerer dem, og da blir alle glade.

At Bushnell selv, som sitter på usedvanlig mye kapital, kommer til å fortsette å satse på innovasjon er det i hvert fall ingen tvil om:

- Science fiction er ikke her ennå, og jeg begynner å få dårlig tid. Mottoet mitt er «fremtiden litt raskere», avslutter han.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3