Sony skuffet over PS4-anmeldelser

Bra maskin, middelmådige spill, mener kritikere.

16. november 2013 13:14

(PressFire.no): PlayStation 4 er nå ute på det nord-amerikanske markedet. Sony får mye skryt for maskinen sin, men ikke når det kommer til det en spillkonsoll til syvende og sist handler om: Spillene.

- Det er skuffende å se noen av de lave vurderingene, sier Shuhei Yoshida, sjef for Sony-avdelingen Worldwide Studios, til GamesIndustry International.

- Jeg har ikke brukt nok tid på lese anmeldelser, men jeg vil karakterisere dem som blandede, sier han.

Yoshida antyder at media har hatt det for travelt med å komme gjennom alle de nye spillene til å virkelig ta dem inn over seg, og at inntrykket kan ha blitt skadet av at ikke alle funksjoner har vært på plass.

Lunken mottagelse

Anmeldelsene er, som Yoshida sier, blandede.

Storsatsingen «Killzone: Shadow Fall» får den litt kjedelige helt greit-poengsummen 7/10 fra toneangivende sider som Eurogamer, Joystiq, GameSpot og The Escapist.

Polygon følte ikke at spillet fortjener mer enn 5/10, mens gjennomsnittet trekkes opp igjen med 9/10 fra Destructoid og GameTrailers. Metascoren ligger på 75/100.

Systemarkitekt Mark Cernys eget spill, «Knack», har enda mindre å juble for: Noen postitive anmeldelser til tross, det er ikke pent med 4/10 fra Eurogamer og GameSpot, og 3/10 fra Joystiq. Metascoren er 59.

Det tredje, og minst profilerte eksklusive spillet som er klart til lansering, er også det eneste som er i nærheten av å imponere: Den nedlastbare skytefesten «Resogun» får en gjennomsnittlig score på 82, som tilsvarer en femmer med vårt terningsystem.

- Ikke ment som kritikerfavoritt

Yoshida forsvarer den lunkne mottagelsen av «Knack»:

- Spillet var ikke laget for å møte en viss poengsum ... Man spiller det med bare tre knapper, så det er ikke den typen spill kritikerne vil belønne med en høy score på en nestegenerasjons konsoll, sier han, og forklarer:

- Det er ment som det vi kan kalle «innkjøp nummer to». Du vet, folk kan kjøpe PS4 for «Call of Duty» eller «Assassin's Creed» eller «Killzone», men hvis de også kjøper «Knack», så har de et spill å spille med familien eller kjæresten. Budskapet er at vi er en plattform som ikke bare er ment for hardcore skytespill.

Han tror likevel at kjernespilleren kan sette pris på spillet på høyere vanskelighetsgrad.

- Det er designet for å kunne spilles av alle, selv de som aldri har spilt før, så vi siktet ikke på høye vurderinger – selv om vi ville satt pris på om det tok seg opp!

Det er verre med «Killzone».

- «Killzone» er annerledes, det er definitivt rettet mot kjernespillerne. Vi venter på flere anmeldelser, siden noen sider sa de bare har spilt enspilleren. Jeg vil vente og se, sier han.

Slår Xbox på ytelse

PS4 får likevel mye skryt for maskinvaren. De kan skilte med adskillig bedre ytelse enn konkurrenten Xbox One, i alle fall på høstens storspill «Call of Duty: Ghosts» og «Battlefield 4».

Yoshida mener det har mye å si:

- Når du snakker med spilldesignerne hos Guerilla (som lager «Killzone», journ.anm.), så vil de fortelle deg at skytespill på konsoll vanligvis har en form for siktehjelp på grunn av dårlig presisjon på kontrolleren og dårlig oppløsning i grafikken. Men med 1080p og PS4-systemet så trenger du ikke det, sier han.

- Du har mer kontroll, og opplevelsen blir bedre. Du trenger ikke se forskjellen i oppløsning, det bare føles fantastisk, sier han.

På nyåret kommer to spill som kan hjelpe på, nemlig «inFamous: Second Son» og «Driveclub». Nå har Naughty Dog også avslørt at de jobber med «Uncharted 4» til PS4 - som kan bli et stort trekkplaster til konsollen.

Vi har også fått vår PS4-maskin, og vil komme med egne inntrykk og anmeldelser i dagene fremover. Den kommer i butikkene den 29. november.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3