(PressFire.no): Både Microsoft og Sony vurderer å starte opp salg av annonser i gratisspill på Xbox og PlayStation, ifølge Business Insider, som siterer kilder kjent med planene.
De rapporterte først om Microsoft, som ønsker å innføre en tjeneste for annonsører slik at disse kan kjøpe reklameplass i spill på Xbox – for eksempel på reklameplakater rundt en virtuell fotballbane eller plakater rundt baner i et racingspill.
Annonsører vil kunne kjøpe annonser direkte via Microsoft, som så ender opp i spillene automatisk.
Microsoft skal visstnok ikke være interessert i å ta en andel av reklameomsetningen, men ønsker heller å skape en grobunn for såkalte Free-to-play-spill på sin plattform.
De skal derimot være engstelige for å irritere spillere som ikke forventer å få reklame i spillene sine – og skal angivelig kun være interessert i å selge annonseplasser til spesifikke kjøpere på en måte som ikke forstyrrer spillopplevelsen, ifølge Business Insider sine kilder.
Også Sony har lignende planer, ifølge tre andre kilder sitert av samme publikasjon.
På samme måte som Microsoft planlegger tjenesten, vil Sony her samle plasser egnet for reklame i free-to-play-spill på PlayStation, og så selge disse via en annonsemarkedsplass.
Arbeidet med dette skal ha startet rundt lanseringen av PS5, og det hele er forventet lansert i løpet av året.
Les også: – Dataspillene flommer over av skjult reklame – hvor blir det av lovgivningen?