(PressFire.no): Modifikasjoner til spill er i vinden for tiden, kanskje spesielt i spillene fra Bethesda.
Forrige uke presenterte de remasteren til «Skyrim», som nå også vil støtte mods på konsoll, mens «Fallout 4» allerede har hatt støtte for det samme i en stund – på Xbox One.
Planen er at dette også skal komme til PlayStation 4 etter hvert, men nå ser det ut til at Bethesda har gått på et par fartshumper som må jevnes ut. Det kommer frem av dokumentasjonen til den siste versjonen av Creation Kit-programvaren, som brukes til å sy sammen modifikasjonene dine.
Denne har nå for første gang støtte for eksportering til PlayStation 4.
Først og fremst er det potensielle problemer med teksturer, siden modden vil bruke pc-teksturene så er det fort gjort å gå over grensa på hva PS4 greier å få plass til i minnet.
Bethesda sier de jobber med Sony for å finne en bedre måte å eksportere optimaliserte teksturer på, slik at modderne lettere kan gjøre ting mer tilgjengelig for konsollen.
Det er også lydtrøbbel, og ingen mods kan så langt kjøre egne lydfiler på PS4. Dette fordi lydformatet som konsollen leser er en egenlagd variant, men også her sier Bethesda at de jobber med å finne en løsning sammen med Sony.
Den siste utfordringen er plassmangel, for der Xbox One-mods kan gå opp til to gigabyte, så er PS4-mods låst til 900 megabyte, godt under halvparten.
Så Bethesda ber folk la vær å laste opp større modifiaksjoner enn det, og sier – du gjettet det – at de jobber med Sony for å prøve å få de til å øke den tillatte størrelsen på mods for konsollen.
En lukket beta for å kunne laste ned mods til PS4 vil komme snart.