(PressFire.no): La oss få det på det rene med en gang, for de av dere som ennå ikke har spilt «The Elder Scrolls V: Skyrim»: Det er digert.
En kan spille i flere titalls timer uten en gang å ha tatt noen store jafs i de viktige quest-linjene – og fortsatt ha til gode å oppdage helt nye områder. Jeg snakker av erfaring.
Likevel skal det bli større. Å dømme etter hva spillets regissør og produsent Todd Howard forteller til Kotaku, kan det bli mye større.
- Til «Fallout 3» laget vi fem DLC-pakker (nedlastbart innhold, journ.anm.). Det var en veldig aggressiv strategi vi kjørte da. Denne gangen vil vi ta oss bedre tid, og ha mer kjøtt på dem. For «Skyrim» vil DLC-slippene føles mer som utvidelsespakker, sier Howard til Kotaku.
Materialet til «Fallout 3» var heller ikke småtteri. Men denne gangen vil de ta seg tid til å legge sjela i det.
- Jeg tror vi rett og slett kan lage bedre innhold om vi har en annen tilnærming.
At det finnes kreative ideer, og ikke minst stort potensiale, beviste utviklerne hos Bethesda da de hadde en ukeslang «game jam» etter utgivelsen av spillet.
De fikk frie tøyler til å lage innhold til «Skyrim», og innen uken var omme, kunne en for eksempel ri på drager, slåss med spyd, se kill cams, bygge sitt eget hus, eller rope Fus Ro Dah av fulle lunger så fiendene flyr av gårde, via Kinect-sensoren.
Noe av dette kan dukke opp i spillet i tiden som kommer, enten i DLC eller gratis oppdateringer.
- Det er definitivt ting der som vi har tenkt til å utforske, sier Howard.
Ettersom utvidelsene kommer til å bli omfattende, vil det gå lengre tid imellom dem. Howard forteller at de derfor ønsker å gi bort noen små oppdateringer innimellom.
- Vi har allerede gjort det til PC, med høyoppløsnings-pakken. Vi prøver å finne ut hva vi kan gi ut slik som dette, sier han.
NB: Se video fra Bethesdas «game jam» nederst i artikkelen!
«Skyrim» er, som understreket, allerede stort. Men bortsett fra med hovedhistorien, vil ikke utviklerne legge bånd på seg for å holde det kompakt.
- Som med «Fallout 3» og «Oblivion» ønsket vi å legge opp til at det skal ta omkring 20 timer å komme igjennom. Det er utgangspunktet vårt. Jeg ønsker å føle at jeg er ferdig med hovedgreia på 20-ish timer. Det er i alle fall det vi sier på dag én, sier Howard.
Men «Skyrim» er så fullt av innhold og distraksjoner at å klare å spille rett igjennom, uten å utforske i hytt og uvær, er en bragd i seg selv.
- Etter vi er i gang, ser vi sjeldent på det målet. Da tar vi det på magefølelsen. Føles det for kjapt her? Føles det for tregt? Har det nok momentum?
Han forteller at han tror det tar en gjennomsnittlig spiller omtrent 30 timer å knuse gjennom spillet nå, om en jobber målrettet mot slutten, og ikke nødvendigvis utforsker så mye på siden.
Det er ikke annonsert noen datoer å merke seg, dersom en ser frem til mer «Skyrim»-innhold. Utviklerne skal fortsatt være tidlig i prosessen med å utvikle DLC. Men de er i gang, og det ser ut til at de ikke har tenkt til å legge spillet på hylla med det første.
- Nå som spillet er så populært, har vi virkelig lyst til å gjennomføre alle disse planene.