Skate It

Handling og konsekvens henger ikke nødvendigvis sammen i «Skate It».

Da «Skate» ble lansert som EAs motstykke til «Tony Hawk»-serien, revolusjonerte det kontrollene i skatespill. Til forskjell fra senebetennelsegivende trykkekomboer, var det meningen å komme nærmere på skateren ved å ha alle triksene lagt til enkle bevegelser av analogspakene.

«Skate It» er inkarnasjonen av «Skate» for Wii, og i enda større grad enn før skal det være intuitivt å flippe, grinde og generelt bare cruise rundt på brettet.



Her rister du Wiimoten i forskjellige retninger for å utføre de forskjellige triksene.

Spennende, og for en forhenværende skater som undertegnede, kriblet det ekstra i bena å se at du kan bruke Wii Balance Board i «Skate It». Jeg visste det var en grunn til at jeg kjøpte «Wii Fit».


FRIHET MED BEGRENSNINGER

«Skate It» utspiller seg hovedsakelig i San Vanelona, kjent for dem som har spilt «Skate» til Xbox 360 eller PS3. Siden sist har et digert jordskjelv rammet byen, og etterlatt et postapokalyptisk skateparadis du kan boltre deg i.

Tanken om å kunne bevege seg fritt rundt i disse dystre, ensomme omgivelsene er tiltalende, men brytes effektivt ned av mangelen på frihet. Der du i «Skate» møtte en storby som kunne utforskes etter egne lyster, byr «Skate It» på en nokså utdatert arkade-følelse - en meny for å velge hvilken del av byen jeg vil skate i? Kom igjen da!

Når du har kommet over det faktum at du skater i begrensede soner, så er omgivelsene imidlertid temmelig kule. Det er massevis av kule steder å kjøre på, uten at den Tony Hawk'ske følelsen av at byen er bygget for skating melder seg.

Oppdragene du får igjennom spillet er temmelig jordnære, og krever at du gjør det beste du kan ut av disse nokså realistiske omgivelsene. Dette har sine gode og dårlige sider - street-følelsen du får av å holde på i det som kunne vært Oslo sentrum, etter et jordskjelv, vel å merke, er helt prima, men samtidig kan det lett bli litt gjentagende, siden du holdes tilbake av rammene realismen skaper.

Innledningsvis nevnte jeg hvordan du kan bruke både Wiimoten eller Wii Balance Board for å styre i spillet. Du kan faktisk velge mellom tre styresett - enten kun Wiimote, Wiimote og Nunchuk eller Wiimote og Balance Board.

Har du tilgang på sistnevnte, er det klart at det er den mest spennende styremetoden.


KLUSS MED KONTROLLERNE

Her bruker du brettet til å styre, hoppe og manuals, samt grunnleggende triks. Wiimoten brukes til alt annet. Det er en god tanke, og det virker som om EA har lagt mye arbeid i å få brettet til å fungere optimalt, men dessverre er det ikke godt nok. Det er rett og slett for vanskelig å bruke ordentlig.

Storparten av spillerne vil imidlertid ikke bruke balansebrettet - derfor hadde det for så vidt vært OK om det kun var brettet som slet med nøyaktigheten, men jeg merker de samme problemene når jeg spiller med Wiimote og Nunchuk.

Ting er ikke konsekvente - hvis jeg rister med Wiimoten for å gjøre en kickflip, føler jeg at det er like sannsynlig at jeg gjør en laser flip, 360 shuvit eller noe helt annet. Dette skaper et slags dilemma. Jeg synes det er morsomt å spille «Skate It» med Nunchuk og Wiimote. Det skjer ting når jeg rister på kontrollen, styringen er dynamisk og den generelle opplevelsen er ganske god.

Samtidig kan det være fryktelig irriterende, fordi ting svikter på detaljnivå. Når du har 30 sekunder på å gjøre et bestemt triks, er det magesårfremmende å se at selv om du er overbevist om at du har riktig vri på håndleddet, så gjør skateren på skjermen alt mulig av halsbrekkende manøvre, bare ikke det du faktisk trenger. Dette dilemmaet må du ta stilling til om du vurderer innkjøp.


«Skate It« er underholdende å spille, men dersom du er ute etter nøyaktighet, å kunne være sikker på konsekvensen av en handling, kan det være lurt å tenke seg om to ganger. Ellers er det bare å kjøre på.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3