«SimAnimals» er et simuleringsspill gitt ut av EA som surfer på bølgen til den ekstremt populære «TheSims«-merkevaren, og inspirert av "Viva Pinata".
Les også anmeldelsen
av DS-versjonen.
«SimAnimals» starter i en idyllisk, liten skogkant hvor spilleren styrer bevegelsene og kontrollene i form av en hånd, i likhet med tidligere Sims-spill. Målet ditt er å få lykkemåleren på toppen av skjermen til og nå et bestemt nivå for å kunne låse opp nye deler av skogen. Dette gjøres ved å mate dyrene, og sørge for at dyr og planter har det bra og lever harmonisk med hverandre.
EN KJØTTETER I PARADIS
Heldigvis starter du veldig enkelt med et par små gnagere som du må få til å stole på deg ved å gi dem nøtter og bær.
Etter hvert som de begynner å stole på deg kan du få dem til å spise av hånden din – og til og med klappe dem.
Foruten dyrene er det også viktig å passe på alle plantene og trærne i området. Du kan plante frø eller riste ned nøtter og bær ved å vifte Wii-moten hurtig over organismen.
Her kan du også plukke opp plantene og plassere dem i riktig jord slik at de fortsetter å spire og danne nye frø som du kan høste. Plantene er også mat for mange av planteeterne, så du må passe godt på at de ikke spiser opp alt.
Det uunngåelige er at for hver planteeter er det naturligvis en kjøtteter, noe som kan skape en del frustrerende og triste situasjoner. Når du eksempelvis har et mål som sier du må få fire mus til å flytte inn og du har en illsint røyskatt som spiser opp alle som beveger seg innenfor vegetasjonsgrensene dine, blir ikke det lenger like søtt.
De nye nivåområdene som låses opp er alle unike i vegetasjon slik at du vil møte nye dyr og planter som er tilpasset disse spesifikke områdene, og har mer avanserte krav enn de du har møtt tidligere. Dette kan føre til at du ofte må forflytte deg frem og tilbake mellom tidligere områder for å velge dyr og planter som kan brukes.
LITE IMPONERENDE GRAFIKK
Uansett hvor godt jeg likte spillet, så har det en det noen negative sider som er verdt å påpeke. Er det et element som gjør et greit spill til et dårlig et, så er det grafikken.
Det virker ikke som om de har tatt seg bryet overhodet til å prioritere dette.
Det er mye grums og hakking, og til tider så oppbygget av firkanter at du nesten skulle tro det var laget for Nintendo 64. Det er også mange glitcher og forsinkelser, som reduserer inntrykket betraktelig.
Spillkontrollene er heller ikke helt uproblematiske. At kameravinkelen og høyden kan styres separat med nunchucken hjelper noe, men alle andre valg styres gjennom Wii-moten noe som ofte byr på problemer med å lage klare skiller for de ulike funksjonene.
Man ender rett som det er opp med å ødelegge planten ved siden av frøet man egentlig skulle plante.
Spillet i seg selv er ganske kort, så konseptet med å forflytte seg til nye deler av skogen kan fort bli kjedelig når du får følelsen av å måtte starte på nytt hver gang i stedet for å kunne bygge videre på det du har.
Det ville nok også hjulpet litt på interessen om det ikke var så irriterende lett å oppnå dyrenes tillit. Alt du trenger å gjøre er å løfte dem opp x antall ganger og plassere dem ved siden av mat de foretrekker – og ta-da: de liker deg.
«SimAnimals» er for all del ikke et dårlig spill. Det er enkelt og fint, men det blir for lineært til å gi deg noe mer.
Diskuter anmeldelsen i vårt forum.