Scorpio gjør Xbox One-spillene bedre, lover Microsoft

Penere, bedre bildeoppdatering og mindre lastetid.

6. april 2017 16:19

(PressFire.no): Xbox Scorpio har fått en liten skjørteløft i dag, og mer info

Les mer om maskinvaren her.

Når det kommer til de gamle Xbox One-spillene dine, lover Microsoft at disse skal kjøre bedre, se bedre ut og ha kjappere loading på Scorpio.

Det er ikke ulikt Boost-modusen på PS4 Pro, men her mener Microsoft at de kommer til å bruke den langt kraftigere maskinvaren mye bedre.

Mer stabil framerate

Alle spill som sleit med hakking og screen tearing på Xbox One vil nå lettere kjøre i stabilt 30 eller 60 fps (avhengig av hva spillet har som mål), og konsollen overskriver all teksturfiltrering til å ha 16x AF som standard (altså vil teksturer i distansen se mye bedre ut).

Også spill med dynamisk oppløsning (altså spill som selv endrer oppløsningen for å prøve å holde en stabil bildeoppdatering) vil bli bedre, der Microsoft sier at de alltid vil kunne nå den høyeste oppløsningen spillet støtter.

De gamle spillene vil ikke opprendres til 4k, om noen trodde det, men være låst til hva enn utviklerne har satt da spillet ble lagd.

Kjappere loading

Lastetider vil også være bedre, siden maskinen har mer minne og en kjappere standardharddisk.

I en standard Xbox One har utviklere fem gigabyte minne å leke med, mens denne vil ha åtte gigabyte tilgjengelig (tolv totalt, men systemet bruker fire).

Selv om spillene er lagd for fem gigabyte, vil konsollen selv skjønne hvilke deler av spillet som ofte skrives til minnet, og bruke de ekstra gigabytene som en langt kjappere mellomlagring. Scorpios minne er også betydelig kjappere enn i den gamle boksen, som også hjelper på farten.

Alle disse tingene skal i teorien også gjelde for Xbox 360-spill som er bakoverkompatible med Xbox One.

Den eneste potensielle fartsdumpen er at Microsoft ikke kan garantere at alle spill vil være kompatible med disse forbedringene - slik det også er på PlayStation 4 Pro i Boost Mode.

Les mer om Xbox Scorpio i Eurogamer/Digital Foundry sin artikkel.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3