(PressFire.no): Neste generasjon står rett rundt hjørnet, og et av de store salgspunktene til de neste konsollene er den lynraske SSD-lagringen.
Les vår fyldige test av PS5 her.
Dette skal redusere lastetider betraktelig, og sammen med en egen teknikk for komprimering sier Sony at de har klemt ytterligere med sekunder ut av konsollen.
Vi har allerede kikket på Xbox Series X og S her, så la oss kjøre samme test for PlayStation 5 og se hvor mye tid man faktisk sparer. Jeg har her brukt PS4 Pro som base for testingen, og alle spillene jeg har prøvd i første del her er PlayStation 4-spill som kjører på PS5.
Jeg målte tiden det tok fra man starter spillet fra Xbox-menyene til man er inne på spillets tittelskjerm eller meny (og hoppet over logoer som kunne hoppes over). Deretter målte jeg tiden det tar fra man starter lastingen av den siste lagringsfilen til man kan bevege seg i selve spillet.
På alle spillene spilte jeg minst fram til alle tutorials var unnagjort og man får lov til å lagre selv, for å være helt sikker på at det ble samme resultat hver gang.
Alle spillene var installert på internlagringen på maskinene. Om du bruker en ekstern harddisk vil du ikke oppnå like rask lasting.
Først kikker vi på lasting fra konsollmenyen til tittelskjermen.
Vi ser jevnt over en halvering av lastetiden her, noe spolert av at enkelte spill har logo-snutter som ikke kan hoppes over. Jeg håper utviklere vil la oss maksimere effekten av den nye lagringen fremover.
I for eksempel «Red Dead Redemption 2» og «Monster Hunter World» føles dette veldig godt, men det er likevel ikke superimponerende. Jeg tipper jeg hadde fått omtrent samme resultat om jeg hadde byttet ut den mekaniske harddisken i PS4-en min med en vanlig SSD.
La oss nå se på lastingen fra man trykker «continue» eller laster en lagringsfil, til man får kontroll i spillet:
Også her legger konsollen seg omtrent på en halvering av lastetiden, med noen variasjoner. Igjen er det litt skuffende å se at det ikke er mer å hente her, spesielt når vi ser at Xbox Series X laster inn «Final Fantasy» på 15 sekunder og «Monster Hunter» på 6-7 sekunder. Det virker som om Microsofts konsoller er opp til dobbelt så kjappe på å laste inn eldre spill enn det vi ser fra Sony.
Når det kommer til eksklusive spill til PlayStation 5 får derimot pipa en annen låt. Som vi nevnte i vår test av konsollen er det når spillene faktisk er lagd for PS5 at det går unna. La oss se på «Astro» og «Spider-Man Miles Morales» her:
Nå snakker vi imponerende hastigheter!
Ikke bare er spillene lynraske inn til de respektive menyene sine, men det å laste hele Manhattan inn i «Miles Morales», helt uten ekkel pop-in eller annet rusk, på to sekunder er mildt sagt en wow-faktor her. Dette lover godt for kommende spill på PlayStation 5, og gjør at lastingen i spillene også er utrolig kjapp.
Slik ser det ut med fast travel i «Miles Morales» forresten:
Det er dermed litt skuffende å se at konsollen ikke blåser oss av banen med PS4-lasting, men samtidig ganske utrolig når vi ser på de nye spillene, Med PS5-ens nye «Activities»-funksjon som lar deg hoppe rett fra systemmenyen til spilling (og omgå tittelskjerm og spillmenyen helt) blir selv Microsofts «Quick Resume»-funksjon på Xbox parkert, og det av spill som startes helt fra «bånn» av!