(Pressfire.no): Riot Games har mottatt massiv kritikk for sine forsøk i å hindre sponsorer fra å knytte til seg spillere som er under kontrakt med selskapet bak «League of Legends». Nå går de alternative veier for å sikre økonomien for både spillere og organisasjoner.
Grunnlegger og sjef i Team SoloMid, Andy «Reginald» Dinh har tidligere uttalt at Riot Games med vilje forsøker å hindre organisasjoner fra å tjene penger via sponsorer.
Henter inspirasjon fra «Dota 2»
Måten Riot Games har planlagt å løse floken på er blant annet ved å selge skins. De ønsker å gi premiepottene under både VM og MSI (midtsesongs-turneringen) en overhaling ved å innføre noe lignende det rival «Dota 2» har gjort siden 2013 - i form av å selge et kompendium.
Kort fortalt går dette ut på at Championship-skins vil for hvert salg legge 25 prosent i VM-potten. På samme måte blir også 25 prosent av solgte Challenger-skins, som markerer starten på en ny kompetetiv sesong, lagt inn i potten på MSI.
Skal også hjelpe spillere, lag og ligaer
Ved å åpne opp «League»-klienten sin butikk for mer salg av lagorientert utstyr og gjenstander skal det sørges for at organisasjonene kan tjene ekstra, uten hjelp av sponsorer og selskaper utenfra.
Dette vil hovedsaklig være mest gunstig for de lagene som allerede har opparbeidet seg store fan-baser.
Det som kanskje er mest intressant for både spillere og lag er at Riot skal gi ut et minimumbeløp som skal være en ekstra bonus på lønnen som de allerede mottar.
Dette betyr for eksempel at hvert lag i EU LCS vil få utbetalt omtrent 900 000 norske kroner, om beløpet Riot Games brukte i sitt eksempel stemmer, der minst halvparten av beløpet skal gå til spillerne som en bonus.
Dette betyr at hver enkelt spiller i ligaen vil få en bedre hverdag økonomisk sett.
Riot mener at lagene også vil være bedre rustet til å håndtere lønningsøkning, utgifter og lignende på en mye mer stabil måte, og at ligaen kan klare å håndtere seg selv uten for mye støtte fra andre sponsorer.