Ride 5

En stødig hyllest til tohjulingen.

(PressFire.no): Den italienske spillutvikleren Milestone er veldig glad i motorsykler.

Kanskje for glad i motorsykler.

De pumper nemlig ut opptil flere motorsykkelspill i året, med det jeg vil kalle varierende hell.

Nå har vi fått «Ride 5» - det femte spillet i det som nok kan kalles utviklers flaggskip-serie – og selv om jeg, på grunn av disse hyppige utgivelsene, helt ærlig ikke var så veldig gira på å gi meg i kast med det, følte jeg det var på sin plass.

«Gran Turismo» for motorsykler

I motsetning til utviklers andre serier, er det her fritt for offisielle løpslisenser som setter begrensinger, og dermed ligger det an til en noe mer variert opplevelse.

Spillet disker opp med over 200 motorsykler av eldre og nyere dato, og jeg tok meg faktisk selv i å bruke ganske lang tid på å bla i menyene og betrakte de forskjellige maskinene.

Litt slik man kan finne på i for eksempel «Gran Turismo» altså, og sammenlikningen er ikke helt på jordet. Det er noe friskt med det å kjøre en motorsykkelsimulator med sykler ment for gatebruk.

Bortsett fra de tidligere «Ride»-spillene, er det bare «RiMS Racing» fra 2021 som disker opp med noe liknende i disse dager, men der hadde du bare åtte sykler å velge mellom. (Disse kan derimot visstnok skrus på «i det uendelige»).

Dermed kan en kanskje komme i skade for å gi «Ride 5» mer cred enn det kanskje fortjener.

Variasjonen mellom de forskjellige syklene viser seg ganske kjapt å ikke være all verden, og det er i hovedsak snakk om mer sportslige maskiner. Litt mer touring og supermotard kunne for eksempel gjort seg.

Lurt med erfaring

I likhet med da jeg anmeldte «MotoGP 22» i fjor, ble det igjen en brå start på to hjul for mitt vedkommende. Det er lett å tenke bil når man sitter med håndkontroller foran en skjerm, men dette er noe helt annet.

Du må – av naturlige årsaker – bremse og svinge lenge før kurven kommer om du skal ha noe sjans for å komme deg helskinnet gjennom. Det samme gjelder traktering av gass.

Jeg skal innrømme at jeg har svetta greit gjennom denne testperioden, og den meget hendige «spole tilbake»-knappen ble flittig brukt, i hvert fall i starten.

Å ha litt kjennskap til motorsykkelkjøring reddet meg derimot fra fullstendig katastrofe, og når jeg bare fikk flytta fokuset mitt over på at det faktisk er en motorsykkel man kjører, gikk det bedre.

For spillet er ikke nådig. Du kastes rett ut i det, og etter en håndfull løp i de litt mer letthåndterlige maskinene, befinner du deg på et racing-beist som kan skremme vannet av de fleste.

Å kunne blåse rundt på forskjellige motorsykler er et av spillets absolutte styrker, men jeg skulle ønske man fikk litt mer tid med de mer håndterbare modellene tidligere i karrieren. De kunne i det minste lagt til muligheten for en treningsrunde før løpsstart, men nei – når man kastes rett i et løp med ny sykkel og ny bane, blir det ofte i overkant brutalt.

Det er sikkert gjort slik for å vise fram innholdet, men om man er ny i serien frykter jeg at mange vil ramle av lasset for tidlig.

Når det sitter, så sitter det

Men er man tilhenger av motorsport og da spesielt motorsykler, er det absolutt verdt å tilbringe tid i «Ride 5».

Følelsen av å ligge i 250 på høyt turtall mens knærne er to millimeter over asfalten er det lite som kan matche. Fysikkmotoren bidrar – ikke overraskende – til vanskelighetsgraden, og om det starter frustrerende, blir det mer og mer givende etter som tida går.

Syklene føles forskjellige etter som hva slags type det er snakk om, og hvilken motor de har.

Ta for eksempel de gamle totakts-maskinene fra 80-tallet: Disse motorene er avhengig av høyt turtall for å yte maks, og denne akselerasjonen kommer plutselig.

Det samme gjør imidlertid svingene, og om du girer ned for tidlig mens du jager turtall, vil bakhjulet gå i lås, og du er ferdig før du vinner å sukke for deg.

Når det gjelder fysikk er det heldigvis ikke bare enten-eller, og spillet simulerer for eksempel tap av grep og styrewobbel på en god måte. (Sistnevnte går ut på at styret vibrerer, noe man løser ved å stramme kroppen rundt sykkelen og gi gass rett fram).

Skummelt både i spillet og virkeligheten!

Fysikken føles stort sett slik den skal, men som i «MotoGP» opplevde jeg et ved et par anledninger at den ikke hang helt med. Dette er imidlertid ikke noe kjempeproblem, og mitt inntrykk er at den er skrudd til noen hakk denne gangen.

En annen ting som ikke er så kult, er den kunstige intelligensen. Jeg skjønner at det ikke er så lett å skulle svinge brått unna når man kjører løp med motorsykkel, men torpedering av konkurrenter, skjer oftere enn det som er rimelig, og det er sykt irriterende.

Pene monstre

Etter min mening er mange motorsykler tøffe å se på, og her har modellørene gjort en god jobb. Samtlige er veldig detaljert, med tidvis skyhøy sikle-faktor.

For det meste er også motorlyden på nivå, selv om noen dessverre høres litt symaskin ut, noe som ødelegger opplevelsen mer enn jeg skulle ønske.

Også banene ser bra ut, om enn litt sterile.

Det er i hvert fall et godt utvalg også her, og det er om ikke annet kuriøst å kunne kjøre den kjente ovalbanen Daytona på motorsykkel.

Mange utfordringer

Spillets hovedfokus ligger i karrieremodusen, som disker opp med en rekke løp og utfordringer. Du kan også sette opp egne løp der du kan velge lengde, kvalifiseringsrunder og dynamisk vær.

Nettspilling er med, og om du har besøk, kan dere splitte skjermen.

En kan med rette si mye pent om bilspill og simulatorer, men å simulere motorsykler, og dynamikken mellom maskin og fører, krever noe ekstra.

Jeg mener Milestone lykkes bra her, men med en litt uvelkommen karrieredel og ganske kjipe motstandere, er jeg redd mange vil legge det fra seg før de får opp øynene for hva man faktisk kan oppleve her.

Man kan naturligvis sette på en rekke støttehjul, som for eksempel styre og bremsehjelp (dog ikke faktiske støttehjul), men med slikt påslått vil også hastigheten gå ned, og man skal slite med å henge med i feltet.

Av og til er det litt vanskelig å sette karakter, men «Ride 5» er et viktig bidrag til digital motorsport som gjør mye rett – og da bikker vi rett over til en femmer på terningen denne gangen.

Spillet er ute til Xbox Series S/X, PlayStation 5 (testet) og PC i dag.

Oppsummering
Positivt
Det er forfriskende å kjøre sykler ment for gatebruk, og det både føles og ser bra ut.
Negativt
Vi snakker om et vanskelig spill som gjør en rimelig dårlig jobb med å invitere deg inn. Lyden kan være halvkjip til tider.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3