Før påske valgte Sony å ta ned onlinetjenesten PlayStation Network (PSN) etter at man oppdaget sikkerhetsbrudd. Personlige opplysninger, samt kredittkortinformasjon, kan være på avveie.
Det er åtte dager siden PSN ble tatt ned, og Sony jobber nå på spreng med å få tjenesten tilbake igjen – med økt sikkerhet. Over 75 millioner brukerkontoer er tilknyttet tjenesten. Arbeidet med å få tjenesten opp igjen kan ta ytterligere en uke, meldte Sony på den offisielle PlayStation-bloggen.
Det amerikanske økonomimagasinet Forbes har rådført seg med datasikkerhetseksperter hos Ponemon Institute, og har satt seg ned med kalkulatoren for å regne ut hva Sony vil tape på PSN-krisen. Forbes omtaler samtidig situasjonen med drøye 75 millioner usikre brukerkontoer tilknyttet tjenestene PSN og Qriocity som «et av de verste innbruddene vi har sett på mange år».
Forbes skriver at kostnadene i forbindelse med datainnbrudd i 2010 kom seg på 318 dollar, i snitt, per brukerkonto. Totalt kan det hele koste Sony rundt 130 milliarder kroner.
I tillegg kan kontoen til den japanske underholdningsgiganten bli slanket ytterligere om flere varslede rettssaker vinner frem i rettssystemer. De første søksmålene er allerede på trappene, melder Cnet. Det California-baserte advokatsystemet Rothken Law Firm var tidlig ute med å saksøke Sony for sikkerhetsglippen på PSN, på vegne av Kristopher Johns – bosatt i Alabama.
Han vil ha økonomisk kompensasjon for at Sony ikke tok godt nok vare på hans personlige data. Dessuten mener han Sony brukte for lang tid med å informere om sikkerhetsbruddet på PSN. Advokatene som representerer Kristopher Johns vil at søksmålet skal få en status som gjør at også andre PSN-eiere kan få erstatning.
Aksjekursen til Sony sank i går 4,5 prosent (etter å ha vært nede 5 prosent). Denne uken har Sony-aksjen sunket 8 prosent på Tokyo-børsen, skriver Reuters. I tillegg led Sony betydelige tap i sammenheng med naturkatastofene i Japan tidligere i år.