(PressFire.no): Da PSVR kom på banen i fjor høst var det til gode skussmål fra oss, og kanskje også med et lite håp om at headsettet ville dra VR-delen av spillmediet enda et hakk inn i allmenheten.
I motsetning til sine to «konkurrenter» er kanskje ikke PSVR det mest teknisk avanserte, men det lanserte med to heftige fortrinn – pris og brukervennlighet.
Har du en PS4, så har du det du trenger for å gønne på. Og til halv pris sånn ellers, så var håpet at PSVR skulle kunne gå i bresjen for teknologien og dra inn massene.
Nesten millionen
Og det har gått bra, skal vi tro Sony-sjef Andrew House.
- Vi forventet at det skulle bli mye mindre enn det har vært, sier han til The New York Times.
PSVR-settene har vært utsolgt over store deler av verden siden lanseringen, noe som kommer av både populariteten og nøkterne mål fra Sony.
For eksempel har det vært lange køer i Japan hver eneste gang butikker har fått inn nye partier med VR-brillene, noe House har bitt seg merke i.
Så langt har det blitt solgt i overkant av 917 000 eksemplarer, noe som gjør at PSVR har solgt mer enn både HTC Vive og Oculus Rift – til sammen.
Å selge så mange på omtrent fire måneder er foran skjema. Sony hadde som mål å bikke millionen innen seks måneder, noe som ser ut til å skulle gå greit. Det er fortsatt for tidlig å skulle krone det hele som en stor suksess, men Sony mener starten er oppløftende.
Skumle spill er populære
Om vi ser på de tilgjengelige VR-spillene på plattformen er det ikke fryktelig mye superinteressant å finne enda, der det for det meste er mindre tech-demoer, opplevelser og småspill å finne. Men et par større og «hele» spill har kommet, som «Robinson: The Journey» og «Resident Evil 7».
Sistnevnte har hatt suksess med VR-modusen, der Capcom har ført statistikk på hvor mange som har spilt med brillene på. Ifølge nettsidene deres har over 16 prosent av alle PSVR-eiere spilt spillet slik.
Men tallet er trolig langt høyere, da denne nettsiden krever at du aktivt melder deg på.