Plants vs. Zombies

Avhengighetsdannende forplantning til håndholdt.

Dette fantastiske spillet fra PopCap Games sjarmerte stort da det først kom ut på PC og Mac i fjor. Dette er utvikleren som også står bak blant annet «Peggle», «Zuma» og «Bejeweled», alle kvalitetsspill som har gått sin seiersgang på flere plattformer.

Jeg var en av dem som innledningsvis satt litt på gjerdet da hypen bredte om seg i fjor, men kom til slutt ned derfra - blant annet motivert av trusler om straff og buksevann om jeg ikke prøvde dette flotte spillet sporenstreks. Siden har jeg spilt «Plants vs. Zombies» hyppig.

Når iPhone-versjonen nå er lansert gir det oss en fin anledning til å skryte mer. Og overgangen til den lille, trykkfølsomme skjermen har gått aldeles knirkefritt, bare for å ha sagt det med én gang.

«Plants vs. Zombies» er ett av de aller beste spillene du finner på App Store til dags dato, kanskje det beste, og står igjen som et skoleeksempel for andre utviklere på jakt etter inspirasjon for hvordan man skal lage tilsynelatende enkle spill med dybde og perfekt balanse, som også har potensial til å fungere brillefint på flere populære plattformer.

ÉN ZOMBIE I HAGEN ER BEDRE ENN TI PÅ TAKET

Har du enda ikke prøvd «Plants vs. Zombies», er det på sin plass å si noe om hva konseptet går ut på – selv om du allerede i spilltittelen får noen kraftige hint.

Horder av hjernespisende vandøde stabber seg vei mot huset ditt, og det eneste som kan stoppe dem er naturens vakreste kreasjoner -  solsikker, erte-kanoner, eksplosive chillier, magiske sopper og mer.

Det hele starter såre enkelt. Crazy Dave, en skrulling med en kasserolle som hodepryd, fungerer som en hjelpende hånd i kraft av hint og vink underveis, og legger premissene temmelig greit foran deg.

Solsikkene generer energi som du igjen kan omsette i våpen. Jo flere solsikker du klarer å plante, desto bedre er du rustet til å knekke de siste, store bygene med zombier. Du får i det hele tatt god tid på deg til å lære prinsippene i spillet før det blir noe i nærheten av vanskelig. Etter endt oppdrag belønnes du ofte med en ny plante som besitter en ny egenskap - vanligvis en som du må ta i bruk allerede på neste brett.

Banedesignet, de ulike zombierasene og våpnene/plantene er lagd med en beundringsverdig kreativitet og lekenhet. Det bobler formelig over av morsomme påfunn underveis, som da en gruppe zombier med ett spretter opp fra gressplenen og bryter ut i Moonwalk-dans, Michael Jackson-style.

Etter noen enkle, innledende brett på en grønn plen i fullt dagslys - noe som gir deg masse solenergi til å bygge mange planter - må du bruke det du måtte besitte av fantasi for å legge feller i et badebasseng. Du må også opp på taket der nye våpen og strategier må legges. Men læringskurven er hele veien human og inkluderende.

Underveis brytes hoveddelen av spillet opp med minispill, ekle bosskamper og muligheten til å besøke Crazy Daves noe spesielle butikk der du får muligheten til å omsette oppsparte penger i nye hjelpemidler.

I det hele tatt er dette noe av styrken til «Plants vs. Zombies» – at det aldri blir monotont eller langtekkelig, og at det er et relativt enkelt spill forbeholdt flere enn kun den mest hardbarka tower defense-eliten.

FLOWER DEFENSE

Versjonen som er ute til iPhone er litt endret og nedskallert i forhold til PC-utgaven fra i fjor.

Du kan enten velge å spille Adventure-modusen, som er selve ryggmargen i spillet, eller Quick Play der du kan velge et favorittbrett og dermed ta en kjappis etter hvert som du har låst opp noen av de totalt 50 brettene du finner i Adventure-modusen.

Borte er Zen-hagen fra PC-spillet, der du får demonstrert om du har grønne fingre, noe som egentlig ikke føles som et stort savn. Survival- og Puzzle-modusene er også fjernet sammenlignet med PC-utgaven.

Den største synlige endringen er at menyen der du velger planter er lagt til venstre bildekant i stedet for på toppen, og du velger ved å trykke en plante for så å sette pekefingeren på området du vil beplante. Drag and drop fungerer også helt utmerket.

Hovedkvaliteten til «Plants vs. Zombies» er at spillet aldri slutter å overraske deg. Det er omtrent 50 ulike zombieraser i spillet, over 25 planter, og det tar mange timer for deg å oppleve dem alle. Dessuten er hele spillet gjennomsyret av en herlig, skrudd humor som gjør at du hyppig vil oppleve å glise fra øre til øre underveis.

Selv etter én gjennomspilling av alle nivåene finner du mer å hente. For begynner du på enda en runde får du nye utfordringer, et handikap i forhold til at Crazy Dave velger noen av våpnene for deg – eller kanskje du har spart opp nok penger til å handle flere gjenstander eller egenskaper som du har lyst til å teste i praksis?

For 17 kroner er ikke dette bare et av de aller beste spillene du kan spille på en mobil. På mange måter matcher dette PC-utgaven fra i fjor og kler den trykkfølsomme skjermen på iPhone/iPod Touch helt perfekt.

Med raske, intuitive kontroller som sitter som limt, føles det som om dette spillet opprinnelig var tiltenkt iPhone, og at veien til PC/Mac bare var en nødvendig omvei fra utviklernes side.

Enkelte har klaget over at bildeoppdateringen trår i sirup når det er masse action på skjermen samtidig, men dette problemet var ikke fremtredende på en 3GS – selv om det lugger litt når du skuddbygene står mot en diger horde med zombier.

Hvor fortsetter seriesmarsjen til «Plants vs. Zombies» etter dette? Xbox 360 og Project Natal, kanskje?

PS: Spillet er sluppet til iPhone/iPod Touch og kan handles fra App Store for 17 kroner. En versjon av «Plants vs. Zombies» til Xbox 360 har blitt annonsert men foreløpig uteblir flere detaljer om en slik utgave. Du finner PC-spillet på Steam - der koster det 9.99 Euro, eller nærmere 80 kroner.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3