(PressFire.no): Forskere ved universitetet i Oxford har publisert en rapport som tar for seg sammenhengen mellom voldelige dataspill og effekten dette har på tenåringers aggresjon.
Konklusjonen er rungende: Det finnes ingen sammenheng mellom tid brukt på dataspill og aggressiv oppførsel.
Det har blitt gjort tilsvarende forskning på feltet før, men forskerne selv påpeker en rekke potensielle mangler i tidligere rapporter – og beskriver denne som «en av de mest definitive rapportene til dags dato».
2008 ungdommer mellom 14 og 15 år var med i studien, i tillegg til deres foresatte, og en kombinasjon av objektiv og subjektiv data skal ha blitt brukt.
- Ideen om at voldelige dataspill driver aggresjon i det virkelige liv er populær, men har ikke tålt testing over tid, sier sjefsforsker for rapporten, professor Andrew Przybylski.
- Selv om det har vært interesse for dette temaet hos både foreldre og de som lager lover, så har forskningen vist at det ikke er nødvendig å være bekymret.
Ny metodikk gir bedre resultater
Przybylski legger til at tidligere studier kan ha vært påvirket av forutinntatte forskere, der studier har både påvist sammenheng og liten sammenheng tidligere.
- Våre undersøkelser foreslår at forskningsskjevheter kan ha påvirket tidligere studier på dette feltet, og kan ha forvrengt vår forståelse av effektene dataspill har, sier medforsker Dr. Netta Weinstein ved universitetet i Cardiff.
Forskerne mener videre at deres metodikk, såkalt pre-registrering, skal ha tatt høyde for enhver forutinntatthet som kan foreligge.
Dette betyr kort fortalt at de allerede før studiene publiserte metodikk, hypotese og analyseteknikker til gjennomgang av andre forskere.
- Deler av problemene ved teknologiforskning er at det er mange måte å analysere den samme dataen på, noe som vil gi forskjellige resultater. Å velge ut resultater kan være med på å legge til den moralske panikken som omkranser dataspill. Den pre-registrerte metodikken er en sikring mot dette.
Folk kan likevel bli sinte
Ingen sammenheng mellom det å spille dataspill og aggressiv oppførsel i barn og unge ble funnet, men forskerne påpeker at dette ikke betyr at noen mekanikker og situasjoner i spillene ikke vil framprovosere sinte følelser eller reaksjoner i spillerne.
Det er likevel stor forskjell mellom det å være sint og det å utføre voldelige handlinger.
- Anekdotisk sett, så ser vi at ting som trash talking, konkurransespill og trolling i spillsamfunn kan kvalifiseres som antisosial oppførsel, sier Przybylski, og mener det kan være et interessant tema for videre forskning.
Du kan lese hele rapporten selv her.