(PressFire.no): Speedrunning er fascinerende greier, kanskje spesielt med de eldste spillene, hvor teknikker har blitt finpusset over tiår.
Les også: Nordmann satte historisk rekord i «Ocarina of Time».
I forrige uke ble det for eksempel satt en ny rekord i gamle «Super Mario Bros.» til NES – der speedrunner tavenwebb2002 forbedret verdensrekorden fra fire minutter, 55 sekunder og 796 millisekunder til fire minutter, 55 sekunder og 746 millisekunder.
Altså 0,050 sekunder kjappere.
Trikset for å barbere av millisekundene? Speedrunnere i «Mario» bruker for eksempel glitcher i spillet for å klemme seg inn i flaggstangene (som markerer slutten på banene) lavere enn vanlig, blant annet ved å treffe en Bullet Bill riktig på en bane.
Samtidig er det også viktig å komme seg i mål utenfor den nærmeste «frame rulen», som det heter.
Spillet starter nemlig lastingen av den neste banen hver 21. bildeoppdatering (eller «frames»), noe som betyr at du blir «låst» til den samme tiden uansett hvor du fullfører banen innenfor hver «bolk» på 21 frames. Derfor er det viktig å fullføre banene i riktig «bolk».
Og ved å bruke alle disse triksene greide TavenWebb2002 å runde bane 8-4 tre frames kjappere enn forrige rekord.
TRE FRAMES!
Nå sier verdensrekordholderen at han ikke skal speedrunne «Mario» før rekorden blir slått, men heller prøve seg på andre spill han har hatt lyst til å lære seg. Og med mindre noen finner nye metoder ser det ut til at det kan ta litt tid før det skjer.