(PressFire.no): Forskere ved Ohio State University har forsket på sammenhengen mellom barn som spiller skytespill og deres omgang med ekte skytevåpen.
Der konkluderer de at barn som forbruker dataspill med voldelig innhold øker risikoen for farlig omgang med skytevåpen.
220 barn i alderen åtte til tolv år ble satt til å spille tre versjoner av «Minecraft» i 20 minutter, en versjon der det ikke fantes monstre, en der de måtte ta monstre av dage med sverd og en modifisert utgave der de brukte skytevåpen til å ta monstrene.
Etter å ha spilt i en periode ble så barna satt i et rom som inneholdt en rekke leketøy, inkludert lego, NERF-pistoler og dukker.
Barna trodde det var falsk pistol
Av de som spilte «Minecraft» uten våpen eller monstre, plukket 44 prosent opp pistolene. Av de som spilte «Minecraft» med sverd plukket 57 prosent opp pistolene.
Nesten 62 prosent av de som spilte med pistoler plukket opp de ekte pistolene.
I tillegg var tendensen at de barna som spilte pistolutgaven av «Minecraft» også pekte på hverandre eller seg selv og trakk av flere ganger enn de andre.
Derfor konkluderer rapporten med at dataspill som inneholder skytevåpen gjør barn mer mottakelige til å plukke opp og bruke skytevåpen i den virkelige verden, om de skulle finne de etter å ha spilt.
Forskerne påpeker selv svakheter i funnene, der de innrømmer at det ikke akkurat er de samme forholdene i et laboratorium som hjemme hos noen, og at «Minecraft» ikke er et veldig voldelig spill til å begynne med.
Noen av barna skal også ha påpekt at de trodde pistolene var falske og derfor ikke var farlige, fordi de ikke kunne skjønne hvorfor forskerne skulle legge ut ekte våpen i et universitetslaboratorium.
– Bisarr undersøkelse
Psykolog, forsker og førsteamanuensis ved universitetet i Bergen, Rune Mentzoni, har lest gjennom rapporten og gikk hardt ut mot den i en tråd på Twitter, der han mener barna sannsynligvis gikk ut i fra at pistolene var leker, spesielt siden de ble satt i et lekerom med beskjed om å leke med hva de ville.
Til PressFire sier han at undersøkelsen inneholder flere metodologiske problemer, for eksempel i at resultatene fra «utliggere» i kontrollgruppen ble luket vekk fra funnene.
- Sånn generelt er det en undersøkelse som må sies å være rimelig bisarr, sier Mentzoni.
- Det er nærliggende å tenke at barna som er med nærmest blir lurt til å tro at ekte pistoler er lekepistoler. For at funnene skal ha noen praktisk relevans må det da være et reelt problem at barn regelmessig finner ladde skytevåpen de tror er leker.
- Om dette er tilfelle vil jeg si vi har et større problem enn at disse barna også spiller «Minecraft».
Videre spås i rapporten at det vil ha en «sterkere effekt» dersom barna var observert i en mer realistisk setting, noe Mentzoni ser på som «et innfall av voldsom kreativitet» fra forskerne.
Mentzoni påpeker også at det ikke vektlegges særlig at det å ha et våpen hjemme til å begynne med var assosiert med mindre risikabel hånderting av våpen, og kommer på Twitter med et spark mot undersøkelsen:
- Dette diskuteres ikke videre, men den åpenbare moralen må være: Skaff et våpen til familien, men hold nå barna unna «Minecraft».