(PressFire.no): «Nese», sier kvinnestemmen fra Ipad-en.
Angelina legger flittig hånden mot nesetippen, og trykker så på skjermen til lyden av applaus.
Spillet er hennes eget. Det bærer hennes navn, er inspirert av og skapt for henne - en åtte år gammel solstråle med tindrende blå øyne.
Åtteåringen har blitt diagnostisert moderat psykisk utviklingshemmet, men har sammen med familiens hjelp, og en Ipad, begynt å mestre læringsprosessen.
Skaperen av «Angelinas Verden», Marius Mathisen, møtte Angelina for ett og et halvt år siden og falt umiddelbart pladask for sjarmtrollet.
- Hennes åpenbare sårbarhet gjorde at jeg umiddelbart ønsket å beskytte henne og hjelpe henne på alle mulige måter jeg kunne, forteller Marius til PressFire.
- Når jeg og Angelinas mamma ble et par, ønsket jeg å være involvert i Angelina og ikke bare sitte på sidelinjen som en stefar, bare fordi hun ikke var min biologiske datter.
På grunn av sin mentale funksjonshindring, er åtteåringen regnet til å være fire år på utviklingsstadiet.
Hun har problemer med motorikk, tale og koordinasjon, og har ikke samme forståelse av omverdenen som andre barn.
- Det finnes mange gode spill der ute for barn, men jeg savnet et godt norsk alternativ, sier Magnus, som til daglig fullfører sin Bachelorgrad i informasjonssystemer og IT-ledelse.
Kommunikasjon har vært et av hindrene de har jobbet med. For selv om hun kan sjarmere småstein, er det vanskelig for jenta å stokke frem de riktige ordene.
Det var ikke før i fjor at ordet «Mamma» ble forankret i vokabularet til den lille jenta.
Marius og Angelinas mamma hadde da jobbet hardt med tegn-til-tale teknikker, og utfallet ble emosjonelt for begge.
- Det var mye gleder og tårer i denne perioden. Etter dette har det bare gått én vei, og vi jobber ofte med å snakke, samt andre oppgaver som telling og mengde, forteller Marius, som også tidvis spiller improvisert jazz med stedatteren.
Å være kreativ hjelper.
Etter å ha brukt mye tid sammen med Angelina følte Marius seg selvsikker nok til å starte prosjektet som endte opp med «Angelinas verden».
Angelina hadde fått leke med hans Ipad, og han merket hvordan utviklingen skjøt fart med dette mediet som støtte. Han bestemte seg for å bygge på denne oppdagelsen.
- Jeg ønsket å lage dette spillet som en gave til Angelina, men også til alle andre barn med psykisk utviklingshemming - og ikke minst deres foreldre.
Med kun grunnleggende programmeringsforståelse måtte Marius selv inngå en opplæringsperiode - i enkel spilldesign.
På samme tid mobiliserte han hjelp for grafikk og lyd. Lyden sto SnakeHips Studios for, og grafiker Basil Murad illustrerte.
Begge gjorde jobben gratis når de fikk vite hva situasjonen var.
Marius bestemte seg fort at spillet skulle være et gratis alternativ for de som ville ta det i bruk, og han ville heller ikke finansiere prosjektet med annonse - da disse kan virke forstyrrende på barn som alt har problemer med å konsentrere seg.
Per dags dato har jenta gjort seg forstått med rundt 15 ord og lyder, og Marius forteller at kommunikasjonsevnen hennes har økt etter hun begynte med spillet.
Hun forstår tall, mengder og bokstaver, men viktigst av alt er det at Angelina nå vil lære.
- Hun finner det morsomt å jobbe med oppgaver som tidligere ikke var like lysbetont. Hun spør om hun kan få jobbe med oss med spillet – helt klart et steg i riktig retning.
Det er en utvikling han gjerne vil at andre på hennes skole skal ta del av.
Jeløy Skole er en skole for barn med utfordringer, og Marius’ neste prosjekt er å prøve å bruken av «Angelinas Verden» og Ipad inn i skolehverdagen.
Han har sett Angelinas fremganger, og har begynt en innsamling gjennom nettstedet indiegogo til Ipad-er som skal doneres til skolen.
- Jeg håper andre blir inspirert til å lage lignende apps og løsninger for barn, sier Marius.
«Angelinas Verden» er tilgjengelig gratis via AppStore og Google Play Store, og du kan også spille det rett i nettleseren din.
Foto /hovedbilde: Privat/Marius Mathisen