(PressFire.no): Den 17. april reiser den tidligere norgesmesteren i spilldesign, Kristoffer Jetmundsen, til Tel Aviv i Israel for å stille ut sitt nye spill: «Little Big Mansion».
Håndverket hans er plukket ut til kunstutstillingen Right Arrow, og vil befinne seg i selskap med kjente titler som «FEZ», «Deadlight» og «Canabalt».
Tilstelningen er en del av film- og digitalfestivalen Print Screen, som ble født i 2010. Kunstneren og skribenten Shalev Moran er ansvarlig for kunstutstillingen, som også gjennomføres med hjelp fra blant annet den norske ambassaden i Israel.
Temaet er sidescrollende plattformspill, noe som betyr at spillet i stor grad foregår på horisontalt plan, hvor figuren orienterer seg sidelengs. Som «Super Mario», for eksempel.
- Kristoffer gjør noen ganske interessante ting med sidescroller-sjangeren, forteller kurator Shalev Moran til PressFire.
- «Little Big Mansion» lykkes spesielt i å oppnå en spesifikk atmosfære, en stilistisk mystikk som er større enn bestanddelene, fortsetter han.
- Det faktum at han har klart dette og fremdeles holdt spillmekanikken enkel og tilgjengelig, er beundringsverdig. Det er også essensielt for utstillingen. Right Arrow er ikke ment for spillere spesifikt, men et generelt publikum. Et av hovedkriteriene var tilgjengelighet, avslører han.
I tillegg til at spillet blir stilt ut som kunst, skal Jetmundsen ha et foredrag om inspirasjonen og prosessen.
- Jeg tror at noen av spillene vi jobber med har litt dypere tanker bak seg enn andre. Med «Little Big Mansion» prøver vi å lage et spill som har mer å fare med enn ren underholdning, svarer han når vi spør om han anser spillene sine som kunst.
Skaperen synes ikke kunst er et særlig nyttig begrep, men mener at det er hevet over enhver tvil at spill kan være verdifulle og gi oss mer enn underholdning.
- Vi jobber fortsatt litt med fortellingen i spillet, men har gjort oss noen tanker om hvordan det skal ende opp. Vi vil utfordre folk litt med både spillmekanikk og historiefortelling.
Han påpeker også at lyden og musikken, som komponeres av Martin Kvale, i stor grad er med på å utvikle både verdenen og stemningen.
Alle spillene som er valgt til utstillingen har nostalgisk uttrykk, eller såkalt retro-estetikk. Det mener Jetmundsen har flere forklaringer:
- Den største fellesnevneren er at spillene har et veldig personlig uttrykk, noe jeg tror er mye enklere å få til med et lite team, eller til og med som bare én person.
- Små teams eller kun én person betyr som regel indie-utviklere. Retro-estetikken er veldig populær blant indies. Ikke bare fordi den er retro, stilen er både pen og funksjonell.
Han påpeker samtidig at nostalgiske uttrykk gjerne er mye billigere å lage enn moderne stiler.
- Med «billig» mener jeg selvsagt at om man er én person som jobber uten pengestøtte fra utgiver eller annet hold, må man finne kostnadseffektive måter å produsere spillene sine på. Og hvis man gjør ting riktig, kan en god pikselanimasjon være like følelsesmessig effektiv som en fancy shader-effekt, slår Jetmundsen fast.
At han i denne anledningen havner i selskap med storheter som «FEZ» og «Canabalt», hjelper med en av de største utfordringene for indie-utviklere, mener Jetmundsen.
- Først og fremst synes jeg det er utrolig kult å bli spurt. Spillet er i veldig godt selskap.
- I tillegg er det veldig viktig som indieutvikler å få eksponert spillet sitt så mye som mulig. Det er jo en gyllen mulighet.
- Det blir ofte diskutert blant små utviklere hva som er vanskeligst: å lage et bra spill, eller å få oppmerksomhet rundt det. Sjanser som denne må man gripe tak i når de byr seg, forteller han, og tror at mange små utviklere har større problemer med å skape oppmerksomhet enn selve utviklingen.
«Little Big Mansion» var også med i årets norgesmesterskap i spilldesign, som ble holdt i starten av januar. Der var det imidlertid spillet «Shiftlings» fra Rock Pocket Games som stakk av med seieren.
I ettertid har Jetmundsen også fått støtte fra NFI til videre utvikling av spillet, og han sikter på en utgivelse for Apple-plattformer i slutten av 2013. Etter lansering ønsker han i tillegg videreføre det til så mange plattformer som mulig.