(PressFire.no): Det er i et innlegg på spillutviklerkonferansen Develop i Brighton at Hello Games-sjefen Sean Murray gir råd om hvordan å håndtere en katastrofal lansering.
Han mener det er kontraproduktivt å prøve å snakke seg til bedre respons fra spillmiljøet.
Som kjent var «No Man’s Sky» en svært kontroversiell lansering hvor veldig mange spillere følte seg lurt da spillet manglet en rekke funksjoner utvikleren hadde snakket om under utviklingen.
Etter lanseringen og de voldsomme reaksjonene gikk utvikleren av radaren og fokuserte på å videreutvikle spillet og har vunnet tilbake mange av spillernes tillit.
I foredraget forteller Murray hvordan han gikk to år etter lanseringen uten å snakke med pressen og tre måneder uten å snakke med spillerne, rapporterer Gamesradar.com.
- Det var skikkelig vanskelig. Jeg satt meg ned mange ganger og skreiv den perfekte bloggen om beskreiv alt om spillets utvikling, og framtidsplanene. Men jeg skjønte at det ikke hadde noen troverdighet med tanke på hvor vi befant oss, sa han ifølge Gamesradar.com.
Han påpeker videre at flere i ettertid hatt det han beskriver som «polariserende lanseringer» hvor mange spiller, men også problemer.
- Jeg kan se EA, Microsoft og Bethesda prøver å roe ned spillerne ved å bare snakke med dem, men for alt det er verd, det virker egentlig ikke.
Det er nærliggende å tenke at han tenker på «Anthem», «Sea of Thieves» og «Fallout 76», som alle har hatt kontroversielle lanseringer som er i dissonans med forventningene til spillerne.
«Sea of Thieves» har til en viss grad lansert mye nytt innhold i løpet av året etter lanseringen og dermed også vunnet litt tillit hos spillerne.
- Du ser det hele tiden når en stor utgiver prøver å snakke med miljøet og prøver å løse problemet og blir i stedet viklet inn, og stjeler mer og mer av oppmerksomheten din.
«No Man’s Sky» slipper sin neste store oppdatering, døpt «Beyond» i sommer.