Nesten 20 millioner i bot for manglende informasjon på PlayStation 4

Sony får smekk for å ikke synliggjøre kravet om PlayStation Plus.

15. januar 2019 16:20

(PressFire.no): Det er det italienske konkurransetilsynet som bøtelegger Sony for det de mener er brudd på konkurranse- og forbrukerlover, melder blant annet Wccftech.com.

Tilsynet mener Sony ikke har opplyst godt nok om spill kan kreve PlayStation Plus-abonnement for å spilles over nettet – både selve konsollen og spill – inkludert de som er kjøpt via PlayStation Store.

Manglet i lang tid

Ifølge dokumentet de har offentliggjort har Sony brutt to lover i landet og fakturerer derfor den japanske spillgiganten i form av bot pålydende to millioner euro – eller nesten 20 millioner kroner med dagens kurs.

De mener videre at et massivt antall forbrukere som har kjøpt konsollen har blitt påvirket, siden konsollen har vært i salg helt siden november 2013.

Videre gir de Sony nitti dager å gjøre det tydelig på selve PS4-boksen at kunder må betale for PlayStation Plus-abonnement for å spille over nettet. Sony har muligheten til å anke.

Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet,
Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet/Njerve

Spesielt viktig for foreldre

Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Thomas Iversen forteller til PressFire at det er positivt at andre forbrukerorganer følger med på de store aktørene innenfor spillmarkedet.

- Det har i lengre tid skjedd en drening bort fra spilling lokalt, og til spilling på nett. Dette gjelder også for spillkonsollene.  

Han påpeker at det er viktig at forbrukerne får informasjon om at spillene de kjøper krever et abonnement for å spille på nett.

- Særlig der foreldre kjøper dette til barna sine vil krav om medlemskap kunne komme som en uheldig overraskelse. Mer erfarne spillere kjenner til dette, og vet om dette før de skaffer seg spillet.  

Ifølge Iversen har ikke Forbrukerrådet i Norge mottatt noen klager på akkurat dette, men de mottar jevnlig spørsmål om digitale spillbutikker generelt.

-Det gjelder typisk der unge forbrukere bruker mye penger på digitalt innhold, samt utestengelse av brukerkontoen.

- Vi følger med på utviklingen i Italia, men en eventuell avgjørelse der vil ikke få direkte betydning for norske forbrukere. Jeg regner også med at flere organisasjoner i forbrukernettverket også følger med på dette. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3