Need for Speed: World

En god stasjonsvogn holder ikke.

I oktober 2009 ble «Need for Speed: World» annonsert som et MMO-spill for PC som det skulle bli gratis å spille. Men etter denne oktoberdagen har vi hørt lite eller ingenting om spillet, og det er som oftest ikke et bra tegn. For i en bransje hvor hvert spill prøver å få så mye oppmerksomhet som mulig er en stille lansering, slik som med «Need for Speed: World», noe som fort gjør at man blir skeptisk. Eller i hvert fall nysgjerrig.

Hvorfor har ikke EA reklamert for spillet? Har de ikke har troa på spillet? Eller ville selskapet bruke pengene på et annet NFS-spill – for eksempel Criterions forestående «Need for Speed: Hot Pursuit»?

Når dét er sagt kan jeg allerede fortelle om én av tingene jeg liker best med dette spillet - nemlig hvor lett det er å kjøre. Dette er klassisk Need for Speed-arkadekjøring, og fra første sekund kjørte jeg med enkelhet slalåm gjennom imøtekommende trafikk. Og selv om det er et PC-spill blir du ikke tvunget til å spille det med et tastatur, selv om det også fungerer bra. Men hvis du har et kompatibelt ratt eller håndkontroll (feks. en Xbox 360-kontroller) så kan du bruke det i stedet. 

STORE OMRÅDER, LITE Å GJØRE

En av skuffelsene er selve MMO-delen av spillet. For annet enn å kjøre rundt med kjente og ukjente, og deretter snakke med dem via et chatte-system (som er overraskende upraktisk), er det ikke mye annet som tilsier at «Need for Speed: World» er et MMO-spill. For meg kjennes det mer ut som et stort flerspillerspill med støtte for stemmekommunikasjon. 

«Need for Speed: World» er satt sammen av deler fra «Need for Speed: Carbon» og «Need for Speed: Most Wanted», noe som utgjør ganske store områder, og som reflekteres bra når du ser på kartet. Men til tross for omfattende landområder målt i spillkvadratmeter, er det overraskende lite å gjøre der. 

For i motsetning til spill som «Burnout: Paradise», hvor du ikke bare kan kjøre løp, men også gå løs på andre, er det nesten bare kappløp å finne her. Og hvis du blir lei av nettopp dette, så blir du fort lei «Need for Speed: World».

Heldigvis har du muligheten til å yppe deg på politet. Politijaktene er mer enn bare festlig, det er intenst og er den perfekte balansen mellom risiko og belønning. Modusen heter Pursuit – tidligere kjent for de som kjenner NFS-serien – og går i korte trekk ut på å unngå politiet så lenge som mulig og gjøre så mye skade du kan. Jo lengre du holder deg i live og mer skade du påfører politistyrken, desto mer poeng får du. I takt med poengsankingen får du flere politibiler etter deg og det blir vanskeligere å unnslippe dem.

Unnslipper du politiet får du masse belønning i form av erfaringspoeng og penger, men hvis du blir tatt må du pent betale staten litt for skadene du påførte og blir snytt for de store poengsummene.

KLASSISKE RPG-ELEMENTER

Pengene du tjener på å delta i kappløp og holde deg unna politiets lange arm, kan brukes til å kjøpe nye biler eller modifisere de du allerede har. Men selv om du kanskje har mer enn nok penger til å oppgradere bilen din, så må du vente til profilen din har et høyt nok nivå. 

Det er her erfaringspoengene kommer inn i bildet, for hver gang du deltar i kappløp eller lignende, så får du bedret på omdømmet ditt. Får du nok erfaringspoeng går profilen din opp et nivå, og du får flere kappløp tilgjeneglig, flere biler du kan kjøpe, klistermerker og lignende.

Og som en liten bonus får du et talentpoeng som du bruker for å spesialisere sjåføren din. Du kan legge poengene i tre puljer: sprint, pursuit eller explore. Sprint gjør deg (selvforklarende nok) raskere og passer fint til kappløp. Poeng i pursuit gjør deg vanskeligere å velte, mens explore gir deg penger og poengbonuser. Det er kanskje ikke det dypeste systemet, men det gir spillet litt krydder og i hvert fall en følelse av å ha MMO-ambisjoner. 

Det tar tid å avansere fra nivå til nivå, spesielt etter level ti, og hvis du skal eie alle bilene så vil «Need for Speed: World» holde deg opptatt for en stund. Men du kan korte ned tiden ved å bruke ekte, norsk valuta.

Foruten motoroppgraderinger og andre kosmetiske endringer, kan pengene kjøpe deg «Mario Kart»-lignende angrep som boost, skjold eller andre mer originale evner som for eksempel Traffic Magnet som settes på fremstemann - og tvinger alle sivile biler i nærheten til å prøve å krasje i han. Men å kjøpe evnene med ekte penger er ikke den eneste måten å anskaffe dem på. I hvert kappløp du er med i får du noe lignende når du krysser målstreken. 

Noen kommer nok til å ha problemer med muligheten til å kjøpe seg fordeler, og jeg kan forstå hvorfor. Men når alt kommer til alt så koster spillet ikke mer enn 180 kroner, og alle tingene du kan kjøpe med ekte penger kan også kjøpes med spillpengene du tjener med å vinne kappløp og lignende. Se på det som en «snarvei» med bompenger.

Systemet kan minne om enkelte Facebook-spill, noe jeg ikke har nevneverdige problerm med, men hvis du har problemer med det foreslår jeg du prøver andre racingspill, for det er i alle fall ikke mangel på gode bilspill ute nå. Både «Split/Second», «Burnout: Paradise» og «Blur» er gode kandidater, hvor sistnevnte også satser hardt på å bruke Facebook-lignende elementer og har tungt onlinefokus.

«Need for Speed: World» er et helt greit spill i en sjanger hvor greit ikke lenger holder. Det blander et chatte-system og uoriginale konkurransemoduser med store områder som ikke byr på annet enn areal. Hadde det ikke vært for kontrollene og den underholdende pursuit-modusen, ville jeg nok aldri sett på det mer enn én gang, men det er noe med det å gradvis gå opp nye nivåer, og få tilgang til oppgraderinger, som kiler min spillnerve. 

Spillet har noen feil, men disse kan fort bli færre etter noen oppdateringer. For som med alle MMO-spill vet vi ikke hvor bra eller dårlig spillet er før etter at støvet har lagt seg. Slik det foreligger på lansering er det slettes ikke ille, og viser definitivt spor av kvaliteter.

Samtidig - sammenlignet med alternativer som «Burnout: Paradise», som i skrivende stund koster rundt 120 kroner for The Ultimate Box på Steam - har de fremdeles et godt stykke igjen. Se også opp for «Test Drive: Unlimited 2» som kommer i september.

NB! «Need for Speed: World» får verdenslansering 27. juli, selv om de som kjøpte en såkalt Starter Pack (180 kroner) har kunnet spille det siden 20. juli. Spillet er kun tilgjengelig for PC-eiere og kan lastes ned fra de offisielle nettsidene.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3