I forrige uke ble det opprettet en blogg hvor noen anklager «Crysis»-utvikleren Crytek for dårlig behandlingen av ansatte.
Der beskrives atmosfæren i selskapet som å være preget av usikkerhet rundt ansettelsesforhold, og det står at noen skal ha blitt ulovlig sparket.
Videre skal tidligere ansatte ha gått rettens vei for å komme til enighet med den tidligere arbeidsgiveren. Flere av de tidligere ansatte skal ha lyktes i å komme frem til et forlik med spillstudioet.
- Likevel behandler Crytek de ansatte som kjøttstykker som kan erstattes etter ønske, står det i bloggen.
Det hevdes også at de ansatte ble krevd en såkalt crunch time (intens utviklingstid for ferdigstillelse av et spill) på seks måneder på grunn av det som skal være feil i ledelsen. Dette skal ha forårsaket at ansatte har måttet lide – både helsemessig og personlig.
Nå har Crytek-sjefen Avni Yerli svart på anklagene, og avviser kategorisk alle anklager om å ha uetiske ansettelsespraksis eller -forhold. Han påpeker tvert i mot at de følger loven til punkt og prikke.
- Dette er fullstendig misledende anklager. Noe som alltid vil være det samme i Crytek, er at vi respekter og anser verdien i de ansatte veldig høyt – de er veldig viktige. Om det er en praktikant eller regissør spiller ingen rolle – alle er like viktige, sier Yerli i intervjuet med Develop.
- Det er kjedelig for oss å tenke på at en person mener vi har behandlet dem urettferdig. Det er veldig skuffende.
Videre forklarer han at det er vanlig å kvitte seg med folk ettersom prosjektene krever det, men at de alltid forholder seg til tysk lov. I tillegg mener han at de vanligvis tilbyr en sluttpakke som er over det loven krever, eller det som kreves.
Han påpeker også at det har vært to rettssaker med tidligere ansatte, hvor de vant begge sakene. Videre spekulerer han i at det kan ha vært dårlige råd fra advokater som kan ha resultert i at de ville sakssøke Crytek.
Når det kommer til usikkerheten rundt jobbene, mener han at det kan skyldes feil informasjon om et nytt kontor i Frankfurt, hvor det visstnok ble feiloppfattet at det var færre kontorplasser enn de gamle kontorene. Men han påpeker at de faktisk er et selskap i vekst, uten at han kan avsløre hvorfor.
Han benekter også at det pågikk en intenst utviklingsperiode for ferdigstillelse, også kalt crunch time, i seks måneder. Han sier at det var maks tre måneder og at utviklerne selv kunne velge om de ville jobb en dag i helga.
Crytek er ikke det eneste spillselskapet som har blitt anklaget for dårlige arbeidsforhold - tidligere i år var det australske «L.A. Noire» mye i media på grunn av anklager om rovdrift av de ansatte. Det studioet står nå i fare for å bli lagt ned.
«Crysis 2» ble sluppet til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 24. mars.