(PressFire.no): «Assassin’s Creed»-serien er på mange måter en inkarnert selvmotsigelse. På den ene siden er dette spill som søker møysommelig å gjenskape historiske situasjoner og omgivelser, fra korstogenes Europa til de amerikanske landsfedrenes nye verden. I årets utgave, «Assassin’s Creed IV: Black Flag», går turen til piratenes karibiske hav.
Men så er det dette med Animus-maskinen, konspirasjonsteorier, liksom-tidsreiser, fordums guder, antikke relikvier og verdens undergang.
- Det er klart det er et fantasispill, men det er dypt forankret i den virkelige verden. Den verdenen har de fått til riktig, til beinet, sier historiker Mike Loades til Polygon.
Loades har vært konsulent for prosjektet. Sammen med spillets forfatter og hovedrolleinnehaver forteller han om en røff verden hvor plantasjer, slavehold, tyveri og vold er bakteppet. Sammen med idylliske atoller, skattekart og en hel del rom, selvfølgelig.
Ubisoft har også akkurat sluppet en imponerende 13 minutter lang video av «Assassin’s Creed IV» i aksjon, som du kan se nederst i artikkelen.
Sånn det er gjengs å se for seg pirater i dag er en god blanding av faktiske forhold og det reneste oppspinn. Tilværelsen deres er mildt sagt romantisert.
Ganske tøffe var de, likevel. Mike Loades har jobbet på prosjektet, og sier han ble positivt overrasket over den historiske treffsikkerheten til utviklerne.
Det er ikke helt usannsynlig med pirater som svingte seg over på et fiendtlig dekk med en ladet pistol i hver hånd og noen ekstra i lommene, mener han.
- Det avhenger i bunn og grunn av hvor gode de var på å være pirater. Var du en god pirat ville du vært rik, spesielt i Det karibiske hav. På de bildene vi har av pirater så stritter de av våpen, sier han.
Den verdenen de har skapt, er mye mer autentisk og detaljert enn noe av det Hollywood noen gang har laget, skal vi tro Loades.
Spillets forfatter Darby McDevitt hadde som mål å dykke ned forbi stereotypene og se på forholdene i området og tiden – hva som motiverte piratvirksomheten til å begynne med. Slik som handel av eksklusive varer, og forholdene hvor disse varene ble produserte. Ofte av slaver.
- Vi dro på ekskursjoner, vi sendte folk til Den dominikanske republikk og Costa Rica, og vi fikk med oss historikere. Dette var etter at jeg hadde gjort fire-fem måneder med egen research sammen med utviklergruppen, sier han til Polygon.
- Jeg leste om sukkerhandelen og plantasjene, og hvordan spesielt britene tjente seg søkkrike på det. Det inspirerte spillets verden, hvor plantasjer er strødd ut over alt. Like mye som de slåss til sjøs, angrep pirater mål på land, sier han.
Plantasjene blir attraktive mål for pirater – spilleren inkludert.
- De brukte sniking og skremsel, raide på land, og beine tilbake til båten. I spillet har vi mange plantasjer der du kan snike deg i land og rundstjele varehusene deres.
- Edward er åpenbart ikke en historisk figur, sier Matt Ryan, skuespilleren bak spillets protagonist Edward Kenway – bestefaren til Connor fra «Assassin’s Creed III».
- Men utviklerne ønsket å styre unna den typiske piratfremstillingen. Jeg leste bøkene som Darby anbefalte, og innså at piratene hadde et helt annet tankesett, de så verden på en annen måte, fortsetter han.
I deres verden var korrupt forretning og slavehandel en del av hverdagen.
- Jeg ville at slavehold skulle tas opp i spillet, sier McDevitt.
- Det er åpenbart et sart tema. Jeg tenkte at den beste måten å behandle det på var å se det som en kjensgjerning. I stedet for å skape intense, brutale sekvenser for å skape medfølelse, ville jeg gjøre det mer subtilt, men konstant.
Av dem som rømte, endte flere tidligere slaver opp på piratenes skip. Men sjeldent som likeverdige. Mer tjenestefolk enn soldater.
I klippet Ubisoft har sluppet fra spillet viser de hvordan mannskap kan vinnes og gå tapt. Kenways styrmann en selv en tidligere slave, som blir en nær venn. Det blant annet i forholdet deres at slaveri blir et moment i spillet.
- Det er et tema, men jeg ville ikke gjøre det sensasjonelt, sier forfatteren.
I videoen får du se en sekvens hvor Edward Kenway skal snikmyrde to personer. Den andre av dem stikker av fra den lille fiskerlandsbyen, og jakten fortsetter til sjøs – før det hele snart blir til en klassisk skattejakt.
Klippet kommenteres underveis av Ashraf Ismail, kaptein på prosjektet.
Da vi traff Ismail tidligere i sommer lovet også han at dette blir en røff, realistisk og enorm verden.
- Her er det ingen kroker, papegøyer på skuldrene eller folk som går planken. Dette er en skildring av piratenes røffe virkelige liv, sa Ismail til PressFire.no.
«Assassin’s Creed IV: Black Flag» kommer til PlayStation 3, Xbox 360 og Wii U den 1. november. Spillet kommer senere også til PlayStation 4, Xbox One og pc.