(PressFire.no): Når vi nå runder av 2019 er det vanskelig å ikke riste av seg en følelse av at året føles litt som et venteår før det smeller.
Misforstå meg rett – 2019 har levert noen nyskapende og flotte spillopplevelser og jeg nevner gjerne «Sekiro: Shadows Die Twice», «Auto Chess», «Control», «Apex Legends», Resident Evil 2», «Star Wars Jedi: Fallen Order», «The Outer Worlds», «Death Stranding», «Outer Wilds», «Mosaic», «Luigis Mansion», «Borderlands 3» og «Disco Elysium».
Et solid spillår altså, men det har også vært et år preget av utsettelser til neste år og en følelse av at det er litt «stille før stormen».
Og det er kanskje ikke rart, for bare neste halvåret har vi noen kometer i sikte – fra nyttår til sommeren kommer blant annet «Final Fantasy VII Remake» (3. mars), «Ori and the Will of Wisps» (11. mars), «Animal Crossing: New Horizons» (20. mars), «Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2» (31. mars), «Half-Life Alyx» (mars), «Cyberpunk 2077» (16. april), «Marvel’s Avengers» (15. mai», «The Last of Us II» (29. mai) og «Ghost of Tsushima» (sommeren 2020).
Hva som skjer etter sommeren vet vi foreløpig lite om og flere store navn kan plutselig seile opp som kandidater for siste halvdel – titler som «Beyond Good & Evil 2», «The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2», «Dragon Age 4», «Elden Ring», «Wild» og «Skull and Bones» har foreløpig ingen datostemplinger.
Man er nesten fristet til å sammenligne med det som ofte nevnes som tidenes spillår – 2004. Året som satte en skikkelig årring i stammen med - trekk pusten - «Grand Theft Auto: San Andreas», «Halo 2», «Star Wars: The Old Republic II», «Metal Gear Solid 3: Snake Eater», «World of Warcraft», «Fable», «Far Cry», «Doom 3» og «Half-Life 2».
Det kan bli litt av en sisterunde for året som også markerer en slags stafettpinne til de neste årene, for to helt nye konsoller skal lanseres mot slutten av 2020.
For går alt etter planen er det mot slutten av året at portene til de neste årenes interaktiv kultur skal åpnes – riktignok fra Sony og Microsoft. Som kjent kjører Nintendo sitt eget løp, hvor det er egen evne til å lage noen av de beste spillene i verden som er hovedsetet. Det gjør stort hell. De andre har åpenbart skjønt oppskriften, og følger nå etter.
Teknologi er imidlertid en essensiell del dataspillenes design og skaper rammer som påvirker opplevelsen direkte. Teraflops, båndbredde, ray tracing, streaming, ikke streaming, virtuell virkelighet og maskinlæring blir våpen i den nye konsollkrigen.
Det er derfor det er spennende med nye konsoller, nettopp fordi de kan flytte grenser og introdusere helt nye måter å spille på.
Samtidig har Microsoft og Sony lært noen triks fra Nintendo – innhold og selve spillskaperne er den aller viktigste komponenten i en satsing og de har investert betydelig i nye spillstudioer og nye spillserier.
Det gjør den kommende konsollanseringen spesielt interessant – Sony skal forsvare sin posisjon som markedsleder og for Microsoft er det nå det gjelder. For oss som elsker spill kan det kun være en god ting.
Godt nyttår, folkens. 2020 kan bli året vi kommer til å snakke om i lang tid framover.